Ennen sähköjäähdytyksen aikaa maidon tuottajat nostivat talvella järvestä jäätä kesää varten varastoon, paljon. Olisiko kirjaa tai dvd:tä tästä talvisesta…

Kysytty

Ennen sähköjäähdytyksen aikaa maidon tuottajat nostivat talvella järvestä jäätä kesää varten varastoon, paljon. Olisiko kirjaa tai dvd:tä tästä talvisesta jäännostotyöstä? Tai edes nettisivuja, joissa olisi kuvia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

MAATALOUDEN TIETOSANAKIRJA 1. - 1928. (Otava) on hakuteos, jossa kirjaimen J kohdalla on luvut Jäänottoa ja Jään säilyttäminen. Jäänotto-kohdassa on kuva, jossa miehet sahaavat jäälohkareita ja vetävät niitä koukuilla pois vedestä.