Ennen rakennettiin linnoja ja muita rakennuksia kivestä. Mitä eri rakennustapoja ja menetelmiä kivistä rakennettaessa historiassa on kuin laastin avulla…

Kysytty

Ennen rakennettiin linnoja ja muita rakennuksia kivestä. Mitä eri rakennustapoja ja menetelmiä kivistä rakennettaessa historiassa on kuin laastin avulla rakentaminen? Haluaisin etenkin kuulla, minkälaisia rakennustapoja ilman laastia rakennetesse on käytetty, kuinka kivet liitetään/kiinnitetään toisiinsa, minkä kokoisi kiviä voitiin käyttää, mikä saa ne pysymään paikoillaan ja kuinka hyvin jne? Ja haluaisin tietää, millä nimelle näitä eri rakennustapoja kutsutaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varhaisimpien kivirakennusten kivivallit oli tehty ns. kylmämuurauksena eli ilman laastia. Kylmämuuri eli kuivamuuri on latomalla rakennettu muuri, jossa kivet on valittu niin, että ne tukeutuvat toisiinsa.

Aiheesta löytyy lisää tietoa esim. Turun Sanomien artikkelista (16.2.2006) Luonnonkivi on rakennusmateriaaleista kestävin ja Johanna Lehtolan ja Sari Perälän opinnäytetyöstä  Historialliset kivirakenteet: luonnonkivi- ja rauniokellareiden korjaaminen ja säilyttäminen (Seinäjoen ammattikorkeakoulu, 2012)

https://www.ts.fi/mielipiteet/aliot/1074101484/Luonnonkivi+on+rakennusmateriaaleista+kestavin

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/42999/Lehtola_Johanna_Perala_Sari.pdf?sequence=1&isAllowed=y