Etsin teosta, jossa olisi vertailtu lähiöiden rakentamista Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla erityisesti rakennustavan suhteen. Siis sen suhteen mitä haittaa…

Kysytty

Hei!

Etsin teosta, jossa olisi vertailtu lähiöiden rakentamista Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla erityisesti rakennustavan suhteen. Siis sen suhteen mitä haittaa/hyötyä on ollut alueittaisesta rakentamisesta (käytetty Helsingissä) ja aluerakentamisesta (Espoo ja Vantaa). Alueittaisessa rakentamisessa kaupunki omistaa maan, kun taas aluerakentamisessa maan omistaa yksityinen maanomistaja.

Etsin ensisijaisesti pääkaupunkiseutua koskevia teoksia, mutta oleellisempaa on näiden kahden eri rakennustavan vertailu ei niinkään kaupungit.

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kovin runsaasti ei löytynyt teoksia lähiöiden rakentamisen vertailusta. Alueittaisesta rakentamisesta rakennustapana ei löytynyt yhtään teosta, aluerakentamissanaa käytettiin myös Helsingin rakentamiseen liittyen. Alla on joitakin kirjoja, joissa käsitellään lähiöitä ja rakentamista. Teokset löytyivät yliopistokirjastojen yhteistietokanta Lindan (http://linda.linneanet.fi/F/?func=find-b-0&con_lng=fin&local_base=fin01) kautta.

- Lähiöt kaupungin rakentajina / toim. Liisa Häikiö (1997)
- Lähiöt ja tehokkuuden yhteiskunta : suunnittelujärjestelmän läpimurto suomalaisten asun-toalueiden rakentumisessa 1960-luvulla / Johanna Honkanen (1994)
- Lähiöiden kehittämisen edellytykset ja strategiat Suomessa / Paavo Viirkorpi (1991)
- Rakennettu ympäristö : kaupunki rakentamisen modernina projektina / Harri Anders-son.(1993)
- Suomalainen lähiö Tapiolasta Pihlajamäkeen / Riitta Hurme. (1991)