Englanninkielisessä romaanissa mainitaan Leo Tolstoin kirjoituksista laadittu kokoelma Thoughts on Life (kokoojana Tsertkov). Onkohan tätä kokoelmaa…

Kysytty

Englanninkielisessä romaanissa mainitaan Leo Tolstoin kirjoituksista laadittu kokoelma Thoughts on Life (kokoojana Tsertkov). Onkohan tätä kokoelmaa suomennettu ja mikä sen nimi on? Jos ei ole, mitä se mahtaa sisältää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fennica - Suomen kansallisbibliografia, joka löytyy osoitteesta https://fennica.linneanet.fi sisältää tiedot mm. kaikista Suomessa ilmestyneistä kirjoista. Sieltä ei löytynyt viitettä Tsertkovin toimittamasta Thoughts of life-teoksen suomennoksesta.

Hain Tsertkovin toimittamaa Thoughts on life-teosta myös WorldCat-tietokannasta, joka on maailman suurin bibliografinen tietokanta, mutta kyseinen teos ei siellä esiinny.

Leo Tolstoin suomennetut teokset voi tarkistaa yllä mainitusta Fennica-tietokannasta. Kirjoita hakusanoiksi Tolstoi Leo ja valitse hakutyypiksi tekijähaku.

Luettelosta näkyy mm., että Tolstoilta on suomennettu sarja mietekirjallisuuden luokkaan kuuluvia teoksia nimellä Joka päiväksi: elämän oppi, eri maiden ja aikain ajattelijoilta lainattujen lausuntojen mukaan.