En liene ainut joka on miettinyt miksi "ensin pelastettiin suutari Andersson" ja sen jälkeen jokunen muukin yksilö joiden ammateissa on esiintynyt pientä…

Kysytty

Hei!

En liene ainut joka on miettinyt miksi "ensin pelastettiin suutari Andersson" ja sen jälkeen jokunen muukin yksilö joiden ammateissa on esiintynyt pientä vaihtelua.
Mikä mahtanee olla laulun tausta ja onko suutarin ensimmäisenä pelastamisella jokin suurempi ja jokapäiväiseen elämään liittyvä tarkoitus?

Ihan pienellä etsimisellä kaiki säkeistöt sisältävää esitystä ko.laulusta ei mistään löytynyt, joten lieneekö sellaista olemassakaan?

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/09/29/velipuolikuu-pelastusarmeijan-s…

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulun nimi on Pikkurumpu, mutta sanojen alkuperästä ja merkityksestä ei ole muuta tietoa kuin, että hengellisestä laulusta on kysymys ja se on alunperin amerikkalainen. Useat tahot ovat tehneet laulun sanoista omia versioitaan, eikä alkuperäisestä suomentajasta löydy tietoja.

Fyysikkokillan sivulla on samat sanat kuin Velipuolikuun esityksessä: http://www.fyysikkokilta.fi/fiisut/pikkurumpu.html

Laulun historiata on kerrottu teekkarien lehdessä http://arkisto.lehti.tek.fi/content/pikkurumpu :

"Pelastusarmeijan tapa musisoida on iät ja ajat ollut suosittu parodiakohde. Armeijan sotilasesikunta ei taida olla kovin mielissään tavasta, jolla teekkarit ovat ottaneet asiakseen ”pelastaa” toistensa sieluja. Armeijan käyttämän, amerikkalaisen Charles Fryn Pikkurumpu-laulun suomentaja ei ole rohjennut julkistaa nimeään."
Tiedonlähdettä ei ole mainittu.

15 ääntä

Kommentit

Tämä Charles Fry on ilmeisesti kuitenkin ollut englantilainen, tällaisen historiikin pätkän löysin (ei tosin kerro lisää tästä laulusta, mutta selittänee taustoja):

"The first Salvation Army band was launched in Salisbury, England, in 1878 and was made up of Charles Fry, a local builder and leader of the Methodist orchestra, and his three sons. Salvation Army evangelists in Salisbury were having trouble with local hooligans, so Fry and his sons offered to act as bodyguards while the Salvationists sang in the market place. / As an afterthought the Frys brought their instruments to accompany the singing. In this unwitting fashion the first Salvation Army band was born. / Their immediate success led the Fry family to sell their business and become full-time musicians with the Army. Within the next few years, brass bands sprang up all over the country."

Mistä tähän löytyy nuotti?

Teekkariversion melodianuotti ja sointumerkit löytyy TEKin julkaisemasta ja Ilkka Aaltosen toimittamasta laulukirjasta Yöpöllö - teekkarilaulun suvannossa. Nuotit olivat aikaisemmin myös TEKin verkkosivulla, mutta näyttävät valitettavasti poistuneen sieltä. Audioversio kuitenkin on: https://m.tek.fi/fi/node/2967