"Ei kaksiselta näytä" - sanonnasta haluaisin tietää merkityksen ja mistäköhän sanonta tulee?
Vastaus
Sana kaksinen tarkoittaa kielteisessä merkityksessä kehuttava, hyvä tai häävi. Sanonta siis tarkoittaa, ettei asia näytä hyvältä. Alkuperää sanonnalle ei löytynyt. Voi olla, että se ei ole varsinainen sanonta, joka olisi jostain lainattu, vaan vain yksi tapa sanoa, ettei asia ei näytä menevän hyvin.
Lähde:
Kielitoimiston sanakirja: kaksinen https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/kaksinen?searchMode=all
Kommentit
Murresanakirjasta ja sen kartasta voi todeta ilmauksen maantieteellisen levinneisyyden
https://kaino.kotus.fi/sms/?p=qs-article&sms_id=SMS_c47190c9aec3196a058…
Kommentoi vastausta