Mistä tulee sanonta tuhatta ja sataa?

Kysytty

Mistä tulee sanonta tuhatta ja sataa? Tarkoittaako tuo siis kuvaannollisesti, että tuhatta tai sataa kilometriä tunnissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Virallista alkuperää kyseiselle sanonnalle ei löytynyt. Melko lailla poikkeuksetta sitä kuitenkin käytetään ilmaisemaan nopeaa liikkumista tai kiirettä, esimerkiksi Nyt mennään tuhatta ja sataa tai ambulanssi ajoi juuri ohi tuhatta ja sataa. Sanonnan voisi siis katsoa perustuvan kuulijan mielikuvalle siitä, että numerot sata ja tuhat tarkoittavat esimerkiksi autolla ajettaessa jo melko suuria (tai mahdottomia) nopeuksia.

Myös sanonnan ajallista syntyä on melko mahdotonta selvittää, mutta esimerkiksi jo 1970-luvulta löytyy Antti Toukkarin kirjoittama teos Tuhatta ja sataa : nuorten aikuisten romaani (Tammi, 1977), jonka juoneen kuuluu olennaisesti Skoda-merkkisellä autolla kaahailu.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sisävesiliikenteessä suosittu (suomalaisvalmisteisen?) keskimoottorin huippukierrokset oli 1100 kierrosta/minuutti. Sillä kun ajettiin täysillä, niin sanottiin, että "ajetaan tuhatta ja sataa".