Otsikko
DNA-tutkimuksen mukaan ihmisellä on noin 98 prosenttia samoja geenejä kuin simpanssilla ja national geographiksin mukaan nykyihmisen geeneissä on noin 2…

Kysytty

DNA-tutkimuksen mukaan ihmisellä on noin 98 prosenttia samoja geenejä kuin simpanssilla ja national geographiksin mukaan nykyihmisen geeneissä on noin 2 prosenttia neanderdalin ihmiseltä eli tarkoittaako tämä sitä että nykyihmisen geenistöstä vain alle prosentti on "omaa ihmiskehitystämme"?

Vastaus

Vastattu

Teoksessa Neandertalilainen : kadonnutta perimää etsimässä / Pääbo Svante perehdytään ihmisen geeniperimän tutkimukseen sekä sen vertailuun neanderthalilaisen perimän kanssa. Teos on varsin kiehtova ja siitä käy ilmi mm. se, että geenien analyysistä, perimän yhtäläisyyksistä ja eroista on vallalla monenlaisia käsityksiä ja tulkintoja tutkijoiden kesken. Kysymys vaatii ihmisen perimän tutkimuksen asiantuntijuutta. Siihen voisi saada apua esimerkiksi Helsingin yliopiston Organismi- ja evoluutiobiologian tutkimuslaitokselta.

Tieteellisiä kysymyksiä voi esittää myös Tietysti.fi-sivuston Kysy tieteestä-osassa.

1 ääntä

Kommentit

Eri lähteissä ne prosentit lasketaan eri tavalla lasketusta geenien kokonaismäärästä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ihmisellä on yhteisiä geenejä ihan kaikkien elämänmuotojen kanssa. Siis kaikkien bakteerien, levien, home- ja muiden sienten, kasvien ja eläinten lisäksi. Eläimiäkin on muonenlaisia, esimerkiksi ameebat, polyypit (kuten korallit ja meduusat), mustekalat, jne. Jos ihmisen ja simpanssin ero näyttää lukuina pieneltä, se johtuuu siitä, että ihmisapinat ovat ilmestyneet evoluution historiaan hyvin myöhään, ja meillä kaikilla ihmisapinoilla on paljon yhteistä koko sen aiemman historian kanssa.