Otsikko
Diogenes: etsin ihmistä. Suomalainen runo. sanat, pls.

Kysytty

Diogenes: etsin ihmistä. Suomalainen runo. sanat, pls.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ymmärsinkö oikein, että etsit 200-luvulla eläneen Diogenes Laertios -nimisen kreikkalaisen filosofin Etsin ihmistä -nimisen runon suomennosta?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Diogenes_Laertios

Diogeneen runoista on suomennettu vain muutamia. Pentti Saarikoski on suomentanut muutaman runon kokoelmaansa Jalkapolku: runoja kreikkalaisesta antologiasta. Osa runoista on julkaista myös Parnasso-lehdessä (1977, numeroissa 1 ja 4). Etsin ihmistä -nimistä runoa näissä ei ole. Tiedot löytyvät Linkki maailman runouteen -tietokannasta:

http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/fi-FI/AdvancedSearch.aspx?SearchTerm=diogenes&AuthorID=&LanguageID=&Country=

Vai etsitkö suomalaista Diogenes-nimistä runoa? Tämänniminen runo on Otto Mannisella. Runo löytyy ainakin Mannisen Runoja-kokoelmista Säkeitä, toinen sarja (1910) ja kokoelmasta Runot (useita painoksia).