Otsikko
Äidinäitini lausuma runo: Ken ompi aina ahkera se kovan onnen voittaa...

Kysytty

Hei!
Äidinäitini lausui tätä runoa lapsilleen ja myöskin meille lastensa lapsille. Tätini 92 v muisteli, että se meni näin:
(En ole löytänyt sitä mistään! Olisiko sieltäpäin apua?)

Ken ompi aina ahkera se kovan onnen voittaa.
Ken ei oo siinä uskossa, hän saapi itse koettaa.
Tää maaima on koulumme,
me oomme oppilaat..
Kukas tulee oppineeks
Kaikk ollaan kuolevaiset.
Silloin päättyy retkemme ja tulee kevätlupa.
Maan povehen me lasketaan
ja arkuss saadaan tupa.
Vaan maine hyvän ihmisen
ei haihdu koskaan multaan.
Sen muisto jälkeen jääneille on arvokkaampi kultaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä siteeratut säkeet ovat loppuosa (säkeistöt 3-6) nimimerkki M. H-g.:n runosta Koulupoika, jonka hän oli lähettänyt toimittaja Rietrikki Polénin Viipurissa vuosina 1872-74 julkaisemaan Suomenlehteen. Runo pääsi mukaan sivulle 5 lehden viimeiseksi jääneeseen numeroon 29.12.1874.

Maija Hirvosen 910-sivuinen tietopaketti Salanimet ja nimimerkit ei tiedä kertoa, kuka runon kynäillyt M. H-g. oli. Voi olla, että hänellä ei ole muuta julkaistua kirjallista tuotantoa ainakaan tällä samalla nimimerkillä.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/442627?page=5