Etsin runoa, josta muistan vain pari katkelmaa. Olen kuullut sen lapsuudessani 1950-luvulla. Runo on lapsen kuvaus "pahasta uunista tuvan nurkassa", jota äiti…

Kysytty

Etsin runoa, josta muistan vain pari katkelmaa. Olen kuullut sen lapsuudessani 1950-luvulla.
Runo on lapsen kuvaus "pahasta uunista tuvan nurkassa", jota äiti joutuu syöttämään yhtenään ja joka " kauheasti nielee taikinaa" ja runo päättyy lapsen rukouksessa esittämään pyyntöön, että Jeesus ottaisi pahan uunin pois.
Kysyin tätä vuonna 2011. Silloin otaksuin sen olevan Oiva Paloheimon tuotantoa, mutta näin ei ollut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pahasta uunista tuvan nurkassa runoili Kullervo Rainio. Uuni-runo ilmestyi alunperin Rainion kokoelmassa Tietämättä mistään (WSOY, 1951). Se sisältyy myös Rainion valittujen runojen kokoelmaan Valitut runot : 1945-1996 (Kopijyvä, 2000). Näiden lisäksi se on julkaistu esimerkiksi kansakoulun V ja VI luokille tarkoitetussa lukemisen oppikirjassa Lukutunnin kirja V (Valistus, 1964).