Asun Pajamäenkadulla. Onko se jonkun henkilön kunniaksi nimetty vai liittyykö tienooseen jokin paja? Mäki ainakin on.

Kysytty

Asun Pajamäenkadulla. Onko se jonkun henkilön kunniaksi nimetty vai liittyykö tienooseen jokin paja? Mäki ainakin on.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen nimitoimiston Vanajan paikannimikokoelmasta löytyy vuonna 1925 kirjattuna seuraava tieto: Pajamäki (Vanaja, Idänpää) tila, erotettu Heikkilästä (1900-luvulla syntynyt nimi). Heikkilä oli yksi Idänpään ja viereisen Tyllilän kylien vanhoista kantatiloista. 1900-luvun alussa Idänpäässä oli neljä maakirjataloa, Äijälä, Heikkilä, Anttila ja Honkala. Vaikka talot siirrettiin myöhemmin kauemmas kaupungistuvalta alueelta, niiden nimet ovat edelleen edustettuina alueen katunimistössä.

Varsinaisesta pajasta, jonka voisi olettaa olevan tilankin nimen taustalla, en löytänyt tietoa, mutta Idänpäässä nykyisten Papinniityntien, Anttilankadun ja Viipurintien rajaamalla alueella asui 1900-luvun alkupuolella monien alojen taitajia ja käsityöläisiä, joiden joukossa mainitaan mm. seppä Selin, joten jonkinlainen pajakin on luultavasti tällä alueella ollut.

Idänpään kylän historiasta löytyy tarvittaessa lisätietoa mm. seuraavista teoksista:

Vanajan historia I-III, 1976-2004

Salokannel, Akseli, Vanajan kirja 1-2, 1955-1956

Salokannel, Akseli, Vanhaa Vanajaa, 1959.

Hämeenlinna-Wanaja kotiseutujulkaisu 52 (2004) (Honkala, Sampo: Idänpään ja Tyllilän kylistä, s. 25-27)