Sukunimi Tampio esiintyy Kainuussa ja vain Kainuussa ainakin 1633 luvulta lähtien ja jopa sitä aiemminkin. Mistä tulleet , mitä nimi merkitsee ja mikä se on…

Kysytty

Sukunimi Tampio esiintyy Kainuussa ja vain Kainuussa ainakin 1633 luvulta lähtien ja jopa sitä aiemminkin. Mistä tulleet , mitä nimi merkitsee ja mikä se on ollut alkujaan. Onko ollut joku taparikollinen joka on karkoitettu Ruotsista Kainuun perukoille???

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa: Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala. Otava 2000, sivulla 647 lukee (tiivistettynä) näin:
Tampio on sekä talon- että sukunimi Kuhmossa, Sotkamossa ja Sallassa. Esim. Staff. Tambio 1730 Kuhmon Lentua, Joh. Tambio 1822 Hyrynsalmi, Staffan Tambio 1687 Sotkamon käräjät. Nimi saattaisi liittyä maamme muihin Tamppi-nimiin, joita on lähinnä Hämeessä ja Keski-Suomessa: talojen, tilojen ja torppien nimiä: Tamppi, Tamppari, Tampinkoski, Tamppikoski, Tamppilahti. Sukunimenä Tamper, Tamp, Stampu. Nimiä voi arvella esim. paikannimiin perustuviksi: Tampiksi tai tamppimyllyksi (ruotsiksi stamp) on sanottu "veden avulla toiminutta laitosta, jossa on tampattu l. vanutettu sarkaa tai puitu riihintähkiä hätäleivän aineksiksi. Tamppi on ollut myös sepän työkalu. Ruotsin damm tai damb merkitssee "höyryä", "usvaa" "pölyä" ja "tomua". Sukuniminä on myös Tamppari ja Tamppinen.