Ohjaan ikäihmisten ryhmää Kaurialan Palvelutalossa. He ovat kiinnostuneita Kaurialan alueen historiasta, pääasiassa 1900- luvun alusta alkaen. Löytyisikö…

Kysytty

Ohjaan ikäihmisten ryhmää Kaurialan Palvelutalossa. He ovat kiinnostuneita Kaurialan alueen historiasta, pääasiassa 1900- luvun alusta alkaen. Löytyisikö teiltä teosta tai teoksia jossa aihetta käsiteltäisiin? Kiitos tiedosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaurialan historiasta 1900-luvulla ei ole varsinaista historiikkia, vaan tietoja on etsittävä useista teoksista. Seuraavissa julkaisuissa on Kaurialaa koskevia mainintoja:
Salokannel: Vanhaa Hämeenlinnaa 1964
Rytkönen: Äidin ja mummun koulu ( tyttölyseon historiikki 1994
Hämeenlinna : Hämeenlinna-seuran julkaisut 1955 ja 1958 (käsitt. vanhaa uhrikiveä)
Hämeenlinna ympäristöineen: matkailuopas. Näköispainos vuonna 1927 julkaistusta laitoksesta 2004
Linnani on kotini: tarinoita Hämeenlinnasta

Artikkeleita vanhasta hautausmaasta:
Ilkka, Matti: Vanha hautausmaa. Hämeenlinna:Hämeenlinna-seuran julkaisu 1959
Palmunen, Einar: Hämeenlinnan historiaa vanhalla hautausmaalla. Hämeenlinna: Hämeenlinna-seuran julkaisu 1970
Vihervuori, Aimo: Turuntien alkupään tapahtumia. Hämeenlinna-Wanaja:kotiseutujulkaisu 2004
Järvelä, Jukka: Menneiden sukupolvien puisto ( Hämeen sanomat 4.6.1986)
Karmala, Lea: Hautakivikin voi puhua (Hämeen Sanomat 6.7.1986)
Mattinen, Susanna: Vanha hautausmaa kätkee monta tuntematonta tarinaa (Hämeenlinnan kaupunkiuutiset 26.7.2000)
Kuusisto, Päivi: Muinaisjäännöstä kohdeltu puistoalueena (Hämeen sanomat 12.5.)1991

Kaurialan liikennepuistoa käsitteleviä sanomalehtiartikkeleita:
Hämeenlinnan liikennepuisto rapistuu käytön puutteessa (Hämeen sanomat 18.7.1986)
Niinimäki, Pirjo-Liisa: Purkutyöt Kaurialan liikennepuiston ainoa kohennus (Hämeen sanomat 13.5.1990)
Simola,Ulla: Kaurialan liikennepuisto saa kesällä uuden ilmeen (Hämeen sanomat 10.4.1996)