Otsikko
Asiakas on nauhoittanut haastatteluja kalastajien tarinoista. Nyt hän haluaisi siirtää haastattelut Kalastajaseuran Internet-sivulle kuultaviksi. Ainakin osa…

Kysytty

Asiakas on nauhoittanut haastatteluja kalastajien tarinoista. Nyt hän haluaisi siirtää haastattelut Kalastajaseuran Internet-sivulle kuultaviksi. Ainakin osa haastatelluista henkilöistä on jo kuollut. Mitä tekijänoikeus sanoo tästä, saako äänitteet siirtää Internet-sivulle kuultaviksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähtökohtana on, että kalastajien tarinat ovat tekijänoikeuden suojaamia hengentuotteita, ellei pystytä osoittamaan, että joku kalastaja on esimerkiksi vain kertonut kaikkien tunteman perinteisen tarinan sanasta sanaan. Kalastajalla on tekijänoikeus kertomaansa tekstiin, minkä lisäksi hänen esitystään ei ilman hänen lupaansa saa levittää yleisön keskuuteen.

Olen sitä mieltä, että jokaiselta tarinoita kertoneelta on syytä tällaiseen internet-levitykseen pyytää lupa. Kuolleen henkilön kohdalla lupa tulee pyytää perikunnalta.

Jos alkuperäisen kertojan henkilöllisyyttä tai olinpaikkaa on ylivoimaisen vaikea selvittää, voi julkaisija ottaa riskin ja ilmoittaa julkaisun yhteydessä, että luvat on pyritty hankkimaan, mutta että kaikkia oikeudenhaltijoita ei ole tavoitettu. Tällöin julkaisija varautuu siihen, että julkaisulupaa ei tule ja että luvatta julkaistusta suojatusta sisällöstä voi seurata jopa korvausvaatimus.

Ongelmattominta on kaikissa tapauksissa pyrkiä saamaan alkuperäisiltä kertojilta luvat.

Heikki Poroila 21.3.2013