Terve, Tarkoitukseni olisi tehdä lehtijuttu, jossa käyttäisin toisen henkilön tekemää haastattelua, jossa hän haastattelee jo kuollutta ihmistä. Olenko…

Kysytty

Terve, tarkoitukseni olisi tehdä lehtijuttu, jossa käyttäisin toisen henkilön tekemää haastattelua, jossa hän haastattelee jo kuollutta ihmistä. Olenko ymmärtänyt oikein, että haastattelun tekijänoikeus on haastattelijalla? Jos näin on, niin voinko luvan kysymällä käyttää haastattelua jutussani? Entä miten asia menee jos ajatellaan haastateltua henkilöä, eli tarvitsenko jonkin luvan haastattelun käyttöön hänen perikunnaltaan tai jostain muualta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos haastattelu sisältää selkeästi haastateltavan sitaatteja, on lähdettävä siitä, että sekä haastattelijalla että haastateltavalla on lopulliseen tuotteseen tekijänoikeus. SIitä voidaan keskustella, ylittyykö ns. teoskynnys kummankaan osalta. Ei välttämättä, jos haastattelu on tyyliä "No mitäpä Martti-vaarille tänään kuuluu? - No mitäpä tässä, hyvin on voitu." Suurempi kysymys on, mitä kysyjä tarkoittaa ilmaisulla "käyttää toisen henkilön tekemää haastattelua". Lain sitaattioikeuspykälän perusteella voi tehdä lehtijutun haastattelusta, josta ottaa pätkiä sen havainnollistamiseksi, mistä haastattelussa on kyse. Jos kuitenkin lehtijuttu jollain tavalla perustuu kokonaan aiempaan haastatteluun, on vähintäänkin hyvän tavan mukaista pyytää lupa sekä haastattelijalta että haastatellun perikunnalta.

Voin täsmentää vastaustasi, jos kysyjä ottaa suoraan yhteyttä sähköpostilla.

Heikki Poroila