Asiakas haluaisi kaukolainata alkuperäisen suomenkielisen Walter Scottin Ivanhoen. Pitäisi olla yli 1000 sivua. Ivanhoe vuodelta 1988 ei kelpaa. Onkohan…

Kysytty

Asiakas haluaisi kaukolainata alkuperäisen suomenkielisen Walter Scottin Ivanhoen. Pitäisi olla yli 1000 sivua. Ivanhoe vuodelta 1988 ei kelpaa.
Onkohan tällaista kellään ja saako sitä kaukolainattua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Finna.fi haulla löysin 1870 julkaistun Ivanhoen Jyväskylän yliopiston, Kuopion kaupunginkirjaston ja Vihdin kaupunginkirjaston kokoelmista.
https://finna.fi/Search/Results?filter%5B%5D=%7Eformat%3A%220%2FBook%2F…

Teoksessa on 748 s ja sen on suomentanut J. Krohn. Ihan tuhatsivuista en siis löytänyt.
Näyttäisi olevan toinen korjattu painos...

Kolmas korjattu painos on ilmestynyt 1930 ja sen on suomentanut Suonio, sivuja enää 654.

Siitä lähtien kirja kutistuu, kunnes on nykyisellään 2013 e-kirjamuodossa 493 sivua.

Myöhemmät painokset saattavat olla monisivuisempia esim. 1930-luvun kirjassa taisi olla
Epäilen, ettei teoksia kotilainata, vaikka ne saisikin kaukolainoksi.