Haluaisin tietoja jäämeren polusta/ ruijanreitistä ja vanhoista suomalaiskylistä jäämeren rannalla siis kirjoja, karttoja yms. kaikkea mahdollista ...

Kysytty

haluaisin tietoja jäämeren polusta/ ruijanreitistä ja vanhoista suomalaiskylistä jäämeren rannalla siis kirjoja, karttoja yms.
kaikkea mahdollista ...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruijanreitistä on tietoa esimerkiksi Erkki Liljan julkaisuissa:

Erkki Lilja: Ruijanpolku : valtareitti Jäämerelle.
Julkaisussa: Raito. - 2008. - Rovaniemi : Lapin maakuntamuseo, s. 39-41

Erkki Lilja: Perämereltä Petsamoon : väläyksiä liikennehistoriasta.
Julkaisussa: Jatuli. - 29. - Kemi : Kemin kotiseutu- ja museoyhdistys, 2006, s. 193-215

Erkki Lilja: Tunturien yli Jäämerelle : kertomuksia Lapin teiltä ja vähän vierestäkin. - [Rovaniemi] : Väylä, 2016
Teos koostuu asiakirjoista ja matkakertomuksista 1800-1900-luvuilta, ja tekijän omista kirjoituksista.

Erkki Lilja: Jäämerenkäytävä : näkijöitä, tekijöitä, kulkijoita, salaisia suunnitelmia. - Rovaniemi : [Erkki Lilja], 2013

Kirjoja aiheesta suomalaiset Jäämeren rannalla:

Samuli Paulaharju: Ruijan suomalaisia

Tarja Lappalainen: Ruijansuomalaisten elämää : historiaa ja tarinoita Jäämeren rannalta. - Turku : Siirtolaisuusinstituutti, 2011

JÄÄMEREN suomalaiset : kirja Ruijasta / toimittanut Thor Robertsen. - [Vadsø] : Norsk-finsk forbund/Norjalais-suomalainen liitto, 2010

Lassi Saressalo: Kveenit : tutkimus erään pohjoisnorjalaisen vähemmistön identiteetistä. - Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1996.