Mikä on tänä vuonna lainatuin suomalaisen kirjailijan kirjoittama kirja?

Kysytty

Mikä on tänä vuonna lainatuin suomalaisen kirjailijan kirjoittama kirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitatko tänä vuonna kirjoitettua kirjaa? Uudet kirjathan eivät ole ehtineet saada kirjastoalainoja yhtä paljon kuin vanhemmat. Luultavasti lainatuin kirja on aika vanha, jo vuosia lainoja kerännyt. Ehkä se on tenttikirja tai monena painoksena ilmestynyt lastenkirja.

Kirjastotietokannoista näkee kunkin kirjan lainausluvut, niistä ei selviä kuinka monta lainaa tietyllä nimekkeellä on. Jokainen uusi painos alkaa myös kerätä tilastoa aina alusta. Eri kuntien kirjastotietokantojen lukuja ei ole myöskään laskettu yhteen. Näin ollen tietyn kirjan lainojen selville saaminen kaikista Suomen kirjastoista olisi hyvin työlästä, eikä tällaisia tilastoja ole tehty.

Jonkinlaisen käsityksen kirjan tämän hetkisestä suosiosta saa esim. pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen halutuin aineisto -listasta: varatuin suomalaisen kirjailijan kirjoittama kaunokirjallinen teos on tällä hetkellä Anna-Leena Härkösen Ei kiitos ja tietokirja Mereta Mazzarellan Illalla pelataan Afrikan tähteä. Lainoja monelle vanhemmalle kirjalle on tietysti ehtinyt kertyä paljon enemmän. Lista kokonaisuudessaan löytyy täältä:
http://www.lib.hel.fi/Page/23877b06-5844-41d0-bac5-c53cc0a1df7d.aspx