Äitini kasvoi isättömänä, eikä äitini ilmeisesti tiennyt juuri mitään isästään. Hän ei myöskään halunnut meille lapsille asiasta puhua. Äiti syntyi Turussa v…

Kysytty

Äitini kasvoi isättömänä, eikä äitini ilmeisesti tiennyt juuri mitään isästään. Hän ei myöskään halunnut meille lapsille asiasta puhua. Äiti syntyi Turussa v. 1950. Haluaisin etsiä äidin isänpuoleista sukua. Miten lähtisin liikkeelle?

Vastaus

Vastattu

Hyviä ohjeita löytyy Seurassa vuonna 2018 ja Iltalehdessä vuonna 2020 julkaistuista jutuista. Onko ketään, joka olisi tuntenut äitisi tuohon aikaan, ja jolta voisit kysellä? Turun kaupungin arkistoista tai synnytyssairaalasta saattaa löytyä tietoja. Myös DNA-testin tekemällä voit löytää sukulaisiasi.

Jutuissa haastatellulta Ira Vihreälehdolta on ilmestynyt vuonna 2020 kirja Isä tuntematon, jossa on yli 20 kertomusta isän etsinnästä.

Iltalehti kertoi vuonna 2020 enemmänkin DNA-tutkimuksella etsityistä sukulaisista.