Milloin on sukunimi Kätkä otettu käyttöön? Onko nimi hyvin vanha ja miten se on ihmisen käyttöön tullut? Sen tiedän että Norjasta on suku lähtöisin eli…

Kysytty

Milloin on sukunimi Kätkä otettu käyttöön? Onko nimi hyvin vanha ja miten se on ihmisen käyttöön tullut? Sen tiedän että Norjasta on suku lähtöisin eli saamelaisia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimeä Kätkä ei löytynyt Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan kirjasta Sukunimet. Suomalaisesta paikannimikirjasta sen sijaan löytyi Kätkäsuvanto ja Kätkätunturi, molemmat Lapissa. Kätkätunturi on saameksi Geatkeduottar, joka merkitsee Ahmatunturia. Suomalaisesta paikannimikirjasta selviää, että paikannimeä Kätkäsuvanto on käytetty jo vuonna 1796, silloin muodossa Ketkes suvando.

Paikannimenä Kätkä on siis vanha, valitettavasti en löytänyt tietoja sukunimestä.

Lähteet:
Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala
Helsingissä : Otava, 2000

Suomalainen paikannimikirja / [päätoimittaja: Sirkka Paikkala] ; [muu toimitus: Pirjo Mikkonen, Ritva Liisa Pitkänen, Peter Slotte] ; [kirjoittajat: Kirsti Aapala ... et al.]
Helsinki : Karttakeskus : Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2007

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Suomen sukututkimusseuran Hiski-hakemistosta Kätkää löytyi 1800-luvulla eniten Alavudelta, joitakin Kuortaneelta, Ilmajoelta ja Lehtimäeltä. Vanhin merkintä lienee 1826 Enontekiöllä kuollut köyhä renki Mats Matthiasson Ketkesuando, joka lienee syntynyt noin vuonna 1762. Voidaan miettiä, kuinka todennäköinen on Kätkäsuvannon (Muonio) esiintyminen tässä varsinaisena sukunimenä, vai onko kyseessä kotipaikkaa osoittava nimi. Miehen syntymää ja kastetta osoittavia tietoja ei löytynyt.

Itse Kätkä nimenä lienee siis melko nuori, alkuperä on viitoitettavissa pohjoissaamen sanaan geatki (ahma). Hiski-hakemistoa vanhempaa tietoa on löydettävissä maakunta-arkistosta. Hiski ulottuu noin vuosiin 1750....1880 seurakunnasta riippuen, asiakirjoissa on paljon epäselvyyksiä ja aukkoja. Tiedot on kopioitu seurakuntien vanhoista ns. mustista kirjoista.

Kätkänaho Lehtimäeltä Länsikylältä ,sitten lyhennetty pohjoisessa Kätkäksi