Kirjastonhoitaja, minulla olisi kaksi kysymystä eli 1) Kuulin kiertoteitse erään ystäni kuolleen noin parisen vuotta sitten. Mistä aloitan etsinnän, kun…

Kysytty

Hei Kirjastonhoitaja,

minulla olisi kaksi kysymystä eli

1) Kuulin kiertoteitse erään ystäni kuolleen noin parisen vuotta sitten.
Mistä aloitan etsinnän, kun haluaisin tietää ystävän tarkan kuolinajan tai löytää kuolinilmoituksen, ehkä Etelä-Suomen Sanomissa, ja hautauspaikan. Hän syntynyt Lahdessa ja asunut pitkään Helsingissä. Omaisia tai asiasta tietäviä en enää löydä, enkä tietoa viimeisten vuosien asuinpaikastakaan.

2) Miten saan Etelä-Suomen Sanomissa olleiden vuoden 1957
kesäkuun artikkeleiden kopiot, jotka koskevat syntymäkotini tulipaloa juhannuspäivänä ja uudelleen noin viikon päästä syttynyttä tulipaloa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaus ensimmäiseen kysymykseen löytyy maistraatista. Aloita etsinnät sieltä. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.maistraatti.fi. Kuolinilmoituksen etsinnässä emme voi auttaa.

Etelä-Suomen Sanomia löytyy HelMet-tietokannastakin ja myös kansalliskirjastosta. Voit mennä Espoon, Vantaan tai Helsingin pääkirjastoihin ja lukea vuoden 1957 lehdet mikrofilmiltä. Kun oikea uutinen löytyy, voit tulostaa sen paperille.