1800-luvun sanoma- ja aikakauslehtien tekijänoikeussuoja? Lain mukaan suoja (lehden artikkelille) on 70 vuotta tekijän kuolemasta tai jos tekijää ei tunneta 70…

Kysytty

1800-luvun sanoma- ja aikakauslehtien tekijänoikeussuoja? Lain mukaan suoja (lehden artikkelille) on 70 vuotta tekijän kuolemasta tai jos tekijää ei tunneta 70 vuotta julkaisuvuodesta. Ilmeisesti lain mukaan (kansallis)kirjasto voi luovuttaa teoksen yleisölle vain tutkimukseen ja yksityiseen opiskeluun. Jos nyt joku yhdistys haluaisi uudelleenjulkaista tuollaisen jutun netissä (tekijänoikeushan on rauennut), niin pitääkö teos ensin lainata yksityiseen opiskeluun ja sitten lainaajan toimesta antaa yhdistykselle, vai pitääkö teos etsiä antikvaarista, vai miten nämä teokset saa hyötykäytöön ja kansan iloksi luvallisesti? Kansalliskirjaston aineistossa on käyttöehtoja, joten ilmeisesti teokset pitäisi myös skannata itse ja tunnistaa teksti itse? Kyse ei ole kaupallisesta käytöstä, vaikka tuollakaan ei pitäisi olla merkitystä. Aikamoinen riesa 120 vuotta vanhoista sanomalehdistä.

Vastaus

Vastattu

Tekijänoikeuslaki ei aseta suojan menettäneen sisällön hyödyntämiselle mitään ehtoja. Kansalliskirjaston digitoimat vanhat lehdet ovat vapaasti kenen tahansa kopioitavissa ja uudelleenjulkaistavissa. Ainoan ongelman muodostavat em. palvelun kautta tarjolla olevat uudemmat lehdet, joiden sisällössä saattaa olla edelleen suojattuja sisältöjä, vaikka itse lehdet on sopimusteitse saatu julkiseen käyttöön. Kun vapaa selailu ulottuu nykyään jo vuoteen 1929, suinkaan kaikki tuohon mennessä julkaistu ei ole tekijänoikeudellisesti vapaata.

Kirjastoilla, arkistoilla ja museoilla on omistusoikeus niihin teoskappaleisiin, joita niillä on kokoelmissaan. Se on eri asia kuin tekijänoikeus ja sallii omistajan määritellä, millä ehdoilla teoskappale annetaan käyttöön. Muistiorganisaatioilla ei ole normaalisti tavoitteena rajoittaa kokoelmien käyttöä, mutta joissakin tapauksissa esimerkiksi aineiston vahingoittumisherkkyyden takia käyttöehdot voivat olla tiukkoja. MItään tekijänoikeudellisia oikeuksia teoskappaleen omistaminen ei kuitenkaan synnytä.

Jos kysyjän tarkoittama lehti ei löydy digiarkistosta (sellaisiakin on, ihan kaikkea ei ole pystytty digitoimaan), täytyy järjestää kyseisen julkaisun skannaus sopimalla asiasta. Mitään ehtoa "vain yksityiseen opiskeluun" tms. ei ole olemassa, kun puhutaan tekijänoikeudellisesti vapaasta aineistosta. Lain 12§ kopioimisesta yksityiseen käyttöön koskee vain tekijänoikeuden edelleen suojaamaa aineistoa.

Kysyjän olettama riesa 120 vuoden ikäisestä sanomalehdestä perustuukin ehkä väärinkäsitykseen. Jos lehti on julkaistu 1900, on varsin epätodennäköistä, joskaan ei mahdotonta, että sen sisältö olisi enää suojattua. Täytyy kuitenkin ääneen todeta, että edelleen ovat suojattuja monet 1800-luvun puolella luodut teokset tekijöiden pitkäikäisyyden takia. Esimerkiksi Jean Sibelius vapautuu vasta 2028, Ilmari Kianto vasta vuonna 2041. Eli kyllä vuonna 1900 julkaistuissakin lehdissä voi olla tekijänoikeuden edelleen suojaamia runoja ja kirjoituksia, nuotteja ja kuvia. "Sanomalehti" ei ole tekijänoikeudessa suojan kohde vaan sen yksittiset sisällöt.

Heikki Poroila