1700-luvulla elänyt kirjailija Samuel Johnson on sanonut, että kun on kyllästynyt Lontooseen, on kyllästynyt elämään, sillä Lontoossa on kaikkea, mitä elämä…

Kysytty

1700-luvulla elänyt kirjailija Samuel Johnson on sanonut, että kun on kyllästynyt Lontooseen, on kyllästynyt elämään, sillä Lontoossa on kaikkea, mitä elämä voi tarjota. Kuinka vakavasti tämä pitää paikkansa? Eikö Lontooseen muka voi kyllästyä? Kyllä kai siellä asuvastakin olisi kiva päästä joskus jonnekin muualle.

Vastaus

Vastattu

Johnson esitti kuuluisan kommenttinsa Lontoosta vastaukseksi James Boswellille 20.9.1777 keskustelussa, jossa tämä pohti, heikkenisikö hänen mieltymyksensä Lontooseen, jos hän satunnaisten innostaviksi kokemiensa vierailujensa asemesta asuisi siellä.

"Olin aina valittanut hänelle olevani Skotlannissa tyytymätön, koska se oli mielestäni elämänpiiriksi liian ahdas ja toivovani, että voisin valita varsinaiseksi asuinpaikakseni Lontoon, kunnian, opin ja huvitusten suuren keskuksen, joka suhteellisesti puhuen merkitsi minulle maanpäällistä taivasta. Johnson: 'Niinpä niin, en ole ikinä tuntenut ketään, joka olisi yhtä rajusti rakastanut Lontoota kuin te, enkä voi moittia teitä siitä, että haluaisitte asua siellä, -- .'"
"Sanoin epäileväni, että asuminen Lontoossa saattaisi riistää minulta sen mieltä hivelevän nautinnon, jota ajoittaiset käyntini siellä nyt tuottivat, ja että voisin kyllästyä Lontooseen."
"Johnson: 'Hyvänen aika, Sir, ette pysty löytämään yhtään ainoaa vähänkään älykästä miestä, joka on halukas lähtemään pois Lontoosta. Ehei, Sir, kun mies on kyllästynyt Lontooseen, hän on kyllästynyt elämään, sillä Lontoossa on kaikkea, minkä elämä pystyy antamaan.'" (James Boswell, Tohtori Johnsonin elämä, s. 234-235 ; suomentanut Jouko Linturi)

Johnson näyttää kieltämättä vakaasti uskovan, että Lontoo pystyy tarjoamaan ihmiselle kaiken sen, mitä tämä elämältä voi kaivata. Sieltä ei ole tarpeen lähteä, sillä sen ulkopuolella ei ole mitään sellaista ihmiselämälle välttämätöntä, mitä Lontoolla ei ole tarjottavanaan. Siksi Lontooseen kyllästyminen merkitsee käytännössä kokonaisvaltaista kyllästymistä elämään. Se, joka ei löydä Lontoosta sisältöä elämäänsä, on toivottoman tilanteen edessä: muualtakaan ei ole pelastusta odotettavissa.

Ajatus Lontooseen kyllästymisestä pitää kuitenkin suhteuttaa Johnsonin lausahduksen alkuperäiseen asiayhteyteen ja Boswellin pohdintaan siitä, muuttaisiko Lontoossa asuminen hänen suhtautumistaan kaupunkiin. Tämän keskustelun puitteissa Johnson haluaa kommentillaan vain ilmaista sen, ettei hän pidä luultavana mahdollisen muuton heikentävän Boswellin rakkautta Lontooseen.

1 ääntä

Kommentit

Voisiko sama päteä myös Pariisiin, New Yorkiin tai Tokioon?