1. Kun katsoo kirjaston kirjoja, huomaa niiden päällystämisessä / muovittamisessa olevan useampaa tapaa. Tämä on aika yleinen ja näin itse päällystän kotona:…

Kysytty

1. Kun katsoo kirjaston kirjoja, huomaa niiden päällystämisessä / muovittamisessa olevan useampaa tapaa.

Tämä on aika yleinen ja näin itse päällystän kotona:

http://hameenlinnankirjastonlokikirja.blogspot.fi/2007/08/muovita-ilman…

Olen kuitenkin huomannut, että leikkaamalla molempien nurkkien kohdalla ylimenevästä muovista pois kolmion muotoiset palat, niin sekä omissa että kirjaston kirjoissa, kirjojen kulmien jäävän "auki" eli muovi ei oikein ylläkkään peittämään kirjan kulmia taitetettaessa ylimenevät muovipalat kirjan kannen sisäpuolelle. Tällaisissa kirjastonkin kirjoissa kulmat siis helposti kuluvat, kun muovi ei suojaakaan.

Eli kolmion sijaan leikkauskulman täytyy olla pienempi, jolloin kannen sisäpuolelle taitettaessa ylimemevät muovipalat menevät toistensa päälle limittäin kirjan kulmissa/nurkissa kannen sisäpuolella, jolloin ne peittyvät. Apua!

2. Jossain kirjoissa taas näkee, että muovi on jotenkin oudosti taiteltu kannen sisäpuolelle eli "viikkaukset" ovat kirjan kulmissa/nurkissa. Mistään en löydä ohjeita miten se tehdään?

3. Tarvitsin hyvät ja toimivat ohjeet kansipaperillisten kirjojen muovittamiseen tai oikeastaan parhaat mahdolliset ohjeet - senkin te kirjastoissa osaatte tehdä! Minä olen taannoin yrittänyt muovittaa paria omaa kansipaperillista kirjaani, mutta se ei oikein ole sujunut. Koen sen vaikeaksi!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Itsekin käytän suurin piirtein ohjeissa kerrottua tapaa. ”Viikkaukset” eivät siksi sanoneet minulle mitään, mutta kävin konsultoimassa kirjastomme muovittamon työntekijöitä, ja he osasivat heti sanoa, mistä siinä on kyse. Sanallisesti tätä voi olla hiukan vaikea selittää.

”Viikkausten” tekemiseksi ei muovia saa laittaa aluksi kiinni kirjan takakannen ulkoreunaan vaan alkaa painaa suoraan muovia kanteen kiinni. Se voi tehdä kaltaiselleni kömpelösormiselle homman hiukan vaikeammaksi kuin muovin kiinnittäminen heti kirjan reunaan. Kun muovi on kiinnitetty kansiin, käännetään nurkissa oleva muovi kolmiomaisesti kannen sisäpintaan. Sitten vain taitellaan ala- ja yläreunat sekä sivureuna kiinni kannen sisäpuolelle ja saadaan ”viikkaukset” kannen sisäpuolelle nurkkiin. Ne eivät tosin ole välttämättä esteettisesti kovin kauniit. Toinen vaihtoehto on leikata nurkissa olevaa muovia jonkin verran muttei kanteen asti ja taitella sitten edellä mainitusti ”viikkaukset” nurkkiin.

Kansipaperilliset kirjat sujuvat ainakin minulta paljolti samaan tapaan kuin kansipaperittomatkin. Kansipaperi pitää vain pitää kunnolla paikoillaan muovituksen aikana ja toki varmistaa, että se tulee suoraan. Tiedän, että jotkut mielellään leikkaavat kansipaperin palasiksi ja liimaavat sitten palat kontaktimuovin avulla kirjaan paikoilleen. Se helpottaa ehkä muovin kiinnittämistä. Itse kuitenkin muovitan kannet kirjaan sellaisenaan. Jos kansien sisäpuolelle kääntyvät reuna on turhan hankala, sitä voi saksilla hiukan leikata reunoista.

Kansipaperillisissa kirjoissa minulla on tapana olla leikkaamatta kulmista kolmionmuotoisia kappaleita irti. Sen sijaan taitan ylimääräisen muovin kansipaperin nurjalle puolelle, jolloin kansipaperin taitosreuna vahvistuu. Muovin ala- ja yläreunat taitan sitten ihan tavalliseen tapaan kansien sisäpuolelle pitämään kiinni kansipaperia kannessa. Selkämyksen kohdalla olevat ylimääräiset muovinkappaleet sujautan yleensä kansipaperin nurjalle puolelle vahvistamaan sitä.