Yritin uusia lainaustani ja kone näytti että lisäsi vain 2 pv siihen. Eikö siihen pitäisi tulla heti 4 vkoa lisäaikaa?

Kysytty

Hei,

Yritin uusia lainaustani ja kone näytti että lisäsi vain 2 pv siihen. Eikö siihen pitäisi tulla heti 4 vkoa lisäaikaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lainoja uusittaessa uudeksi eräpäiväksi tulee neljä viikkoa (tai esim. yksi viikko, jos lainalla on yhden viikon laina-aika) uusimispäivästä. Jos olet alunperin lainannut kirjasi (tai uusinut lainasi jo aiemmin) vain kaksi päivää aikaisemmin, ei laina-aika tosiaan lisäänny kuin kahdella päivällä.

Jos siis haluat mahdollisimman pitkän laina-ajan, uusi lainasi vasta lähellä eräpäivää. Uusintakerrat tulevat myös nopeasti käytetyiksi, jos uusit lainasi kovin pian edellisen kerran jälkeen. Helmet-kirjastoissahan lainat voi uusia enintään kolme kertaa.