Yritin etsiä portugalin kielestä suomennettuja teoksia, jotka varmaan lähes kaikki löytyvät Helmetistä. Mitkähän hakusanat pitäisi asettaa, vai voitteko…

Kysytty

Hei,

yritin etsiä portugalin kielestä suomennettuja teoksia, jotka varmaan lähes kaikki löytyvät Helmetistä. Mitkähän hakusanat pitäisi asettaa, vai voitteko lähettää sähköpostitse listan suomennoksista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-haku ei ole ehkä paras tapa tarkastella portugalista suomennettuja teoksia, koska etenkään vanhempaan aineistoon ei ole välttämättä merkitty alkuteosten kieliä eikä alkuteosten kielten käyttäminen haussa ole oikein näppärää.

Sen sijaan osoitteesta https://fennica.linneanet.fi löytyvä Fennica-tietokanta sisältää periaatteessa kaiken suomenkielisen kirjallisuuden, ja sen hakuominaisuuksilla on kohtalaisen helppo etsiä suomennoksia, joiden alkuteoksen kieli on portugali. Pääsivulta kannattaa valita hakutavaksi ”Tarkennettu haku”. Pudotusvalikosta ”hakutyyppi” voi ottaa valinnaksi ”alkuteoksen kieli” ja kirjoittaa sitten hakulaatikkoon portugalin kieleen viittaavan lyhenteen ”por”. Toiseksi alimpana olevasta pudotusvalikoista ”Kieli” on hyvä etsiä valinta ”suomi (fin)”. Kun painat sitten alhaalla olevaa nappia ”Hae”, pitäisi esiin ilmestyä listaus suomenkielisistä kirjoista, jotka on käännetty portugalista. Tällä vastaushetkellä hakutuloksena tuli 142 kirjaa, joista osa toki on saman kirjan uusia painoksia.

Luultavasti suurin osa Fennican antamista teoksista löytyy HelMet-kirjastoista, joten niiden saatavuutta voi katsoa HelMet-hausta teosten nimillä.