Yritän etsiä tietoa hammaslääkäristä, joka rakennutti Vuosaaren Kallahteen huvilan vuonna 1917. Torolf Lasseniuksen Elämää Vuosaaren Kallahdessa -kirjassa…

Kysytty

Yritän etsiä tietoa hammaslääkäristä, joka rakennutti Vuosaaren Kallahteen huvilan vuonna 1917. Torolf Lasseniuksen Elämää Vuosaaren Kallahdessa -kirjassa mainitaan vain "Sandelinin huvila", mutta Sandelinin etunimi jää mysteeriksi. Osaisitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Einar Sandelin voisi olla mahdollinen huvilan rakennuttaja. Hammaslääketieteen tohtori Sandelin (1872-1941) työskenteli Helsingissä esim. osoitteissa Kaivokatu 12 ja Bulevardi 4. Helsingin Sanomien aikakoneen haku ei löydä tuolta ajalta toista Sandelin-nimistä hammaslääkäriä.

https://expo.oscapps.jyu.fi/s/minerva/item/57136

Mikäli Lasseniuksen Kallahti-kirjassa on lähdeluettelo, kannattaa sitä tutkia. Lisätietoa Sandelinista voisi löytyä ko. lähdeteoksista.

Helmet-kirjastojen vanhimmat hammaslääkärimatrikkelit (1907, 1917, 1928, 1933) ovat pääosin käsikirjastokappaleita. Niitä voi tutkia paikan päällä kirjastoissa. Kuitenkin vuoden 1938 matrikkelin saa myös kotilainaan. Näistä matrikkeleista varmasti löytyy tietoa myös hammaslääkäri Einar Sandelinista.

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Shammasl%C3%A4%C3%A4k%C3%A4…

1 ääntä

Kommentit

Muistokirjoituksen mukaan Sandelin aloitti hammaslääkärin vastaanoton Helsingissä vuonna 1914. Sopii yhteen sen kanssa, että Kallahteen rakennettu huvila on vuodelta 1917.

(Miten voisi antaa "pisteitä" hyvistä lukijakommenteista?)