Ylen sivuilta luin: "Suomalaistaustaiset muodostavat 7,2 prosenttia Ruotsin väestöstä. Se tarkoittaa, että joka neljännellätoista on suomalaisia juuria…

Kysytty

Ylen sivuilta luin: "Suomalaistaustaiset muodostavat 7,2 prosenttia Ruotsin väestöstä. Se tarkoittaa, että joka neljännellätoista on suomalaisia juuria. Tilastoon sisältyvät kaikki Suomessa syntyneet, heidän lapsensa ja lapsenlapsensa." Miten on, riittääkö Ruotsin tilastoissa esim. toisen isovanhemman Suomessa syntyminen kriteeriksi suomalaistaustaisuudesta?
Tarvitsisin, saanko tai mistä saisin, vastaavat tiedot Suomessa asuvien venäläistaustaisten ja somalialaistaustaisten lukumääristä? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskuksen sivuilla kerrotaan, että Suomessa on vuonna 2012 otettu käyttöön uusi syntyperäluokitus, joka on käytössä myös muissa Pohjoismaissa. Sen mukaan ihmisen syntyperä ja taustamaa määräytyvät henkilön vanhempien syntymävaltiotiedon perusteella. Tämän luokituksen mukaan ulkomaalaistaustaisia ovat ne henkilöt, joiden molemmat vanhemmat tai ainoa tiedossa oleva vanhempi on syntynyt ulkomailla. Ulkomaalaistaustaisia ovat myös ulkomailla syntyneet henkilöt, joiden kummastakaan vanhemmasta ei ole tietoa. Sama tilastointitapa on siis käytössä myös Ruotsissa. Alla lisää tietoa aiheesta:

http://www.stat.fi/meta/kas/syntypera_ja_ta.html

Tilastokeskuksen sivuilta löytyvät myös tiedot ulkomaalaistaustaisten henkilöiden lukumääristä maittain. Uusimmat tilastot ovat vuodelta 2015. Vuoden 2016 tiedot päivitetään syyskuussa 2017:

http://www.stat.fi/tup/maahanmuutto/maahanmuuttajat-vaestossa/ulkomaala…