Yhdysmerkki sanaliiton sisältävissä yhdyssanoissa. Itävaltalaisen kuoron "Arnold Schoenberg Chor" suomenkielinen kirjoitusasu askarruttaa. Yle Areena käyttää…

Kysytty

Yhdysmerkki sanaliiton sisältävissä yhdyssanoissa. Itävaltalaisen kuoron "Arnold Schoenberg Chor" suomenkielinen kirjoitusasu askarruttaa. Yle Areena käyttää muotoa "Arnold Schönberg-kuoro". Eikö tuohon yhdysmerkin eteen pitäisi laittaa välilyönti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska kyseessä on useammasta sanasta koostuva sanaliitto, yhdysmerkin edelle tulee välilyönti eli Ylen Areenan käyttämä muoto on väärin kirjoitettu (ks. esimerkiksi http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/131).

Voidaan myös kysyä, onko tällainen omin päin tehty suomennos tarpeen ja asiallinen. Kuoron nimihän ei ole "Arnold Schönberg -kuoro", vaan vuodesta 1972 lähtien "Arnold Schoenberg Chor". Kirjoitusasu on siis kuoron itsensä valitsema, eikä sen "suomentamiseen" ole mitään asiallista syytä (samalla logiikalla pitäisi Johann Sebastian Bachista varmaan käyttää nimeä "Juhani Seppo Puro"). Taustalla on Yleisradiossa vuosikymmeniä vallinnut kulttuuri, jonka mukaan osa kuulijoista on niin kielitaidotonta, että myös erisnimet täytyy sille suomentaa. Tämä johtaa helposti siihen, että muutamien vakiintuneiden suomenkielisten kutsumanimien (kuten "Figaron häät" tai oratorio "Luominen") lisäksi käytetään omatekoisia suomennoksia, jotka usein pikemminkin lisäävät epätietoisuutta kuin vähentävät sitä.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tällaiset "Arnold Schönberg -kuoron" kaltaiset omavaltaisuudet ovat haitallinen ilmiö esimerkiksi kirjastojen tiedonhaun kannalta. Kansalaisten on vaikea tietää, millä hakusanalla jotain tekijää tai teosta pitäisi hakea, kun Yleisradio suomentaa niitä mielivaltaisesti. Yleisradion käytäntö johtaa myös turhaan epävarmuuteen siitä, millä kielellä teos esitetään, kun sen nimi on suomennettu.

Heikki Poroila