Otsikko
Voisitteko ystävällisesti lähettää minulle Väinö Linnan kirjan Tuntematon sotilas juonen pääpiirteittäin sekä jotain kirjaan liittyvää materiaalia …

Kysytty

Voisitteko ystävällisesti lähettää minulle Väinö Linnan kirjan Tuntematon sotilas juonen pääpiirteittäin sekä jotain kirjaan liittyvää materiaalia (henkilöhahmoja varsinkin). Haen tietoa koulutyöhöni, joka käsittelee kyseistä kirjaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jyrki Nummen kirjoittamassa artikkelissa todetaan Tuntemattomasta sotilaasta:

"Tuntematon sotilas kertoo veijari- ja seikkailuromaanin perinteille rakentaen eri puolelta Suomea kootusta nuorukaisjoukosta, joka yhtenä konekiväärijoukkueena käy läpi jatkosodan hyökkäys- ja etenemisvaiheesta aselepoon asti. Tarina etenee taistelu- ja reservissäolon episodeja rytmisesti vaihdellen. Taistelukuvaukset nostavat esiin yksilöiden toimintakyvyn äärimmäisissä tilanteissa; lepohetkien tapahtumia hallitsevat koomiset välinäytökset kuten ruuanhaku- ja naisseikkailut sekä ennen muuta värikäs ja äänekäs puhe: joukkueen keskinäiset kinastelut ja kahnaukset päällystön kanssa.

Vaikka romaanissa ei ole erottuvaa päähenkilöä tai päähenkilöitä, se sisältää joukon värikkäitä yksilöitä, jotka ovat kasvaneet vuosien mittaan kulttuurisiksi ikoneiksi: nokkelia sanankäyttäjiä, aitoja johtajatyyppejä, ovelia kansanmiehiä, mutta myös tunnottomia tappajia, lapsenmielisiä intoilijoita ja vastenmielisiä komentelijoita. Tunnistettavimmat yksilöt Koskela, Hietanen, Lahtinen, Rokka, Honkajoki ovat myös kirjallisesti monipohjaisia."

Kaikista kirjastoista löytyy myös varmasti tietoa Väinö Linnasta ja hänen tuotannostaan. Linnaa käsitellään esim. kirjoissa Juhani Salokannel: Linnasta Saarikoskeen : suomalaisia kirjailijakuvia ja N.-B. Stormbom: Väinö Linna : kirjailijan tie ja teokset. Tuntematon sotilas -teosta käsitellään kirjassa Väinö Linna - toisen tasavallan kirjailija, WSOY, 1980.

Väinö Linnan elämästä löytyy hyvä artikkeli Kansallisbiografiassa, https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/henkilo/701

1 ääntä

Kommentit

Kertoo _varusmiespalveluksessa_ olevan konekivääri(puoli)joukkueen hyökkäyksistä Jatkosodassa Vienan Karjalaan ja paosta takaisin, joissa melkein kaikki kuolevat.
Valar morgulis.
että kansa osaisi olla antamatta arvoa Suomen HERROILLE jotka syöksivät kansan molempiin tarpeettomiin sotiin.
Linnan Testamentti on aseistakieltäytyjä Honkajoen rukous:
"Varjele Suomen kansaa HERROILTA jotka uudestaan lyövät päätämme Karjalan mäntyyn!"

Nyt Herrat ovat syösseet Suomen EU:n velkakurimukseen ja seuraavaksi Rouvat ajavat Natoon ja kaikkiin ytimiin siirtomaarengiksi, kuten HoaX-huijauksen 40 vekselimiljardilla ikuiseen velkaorjuuteen.
Päinvastoin kun propagandassa valehdellaan, Suomessa on yleensä ollut huono herraonni. Eivät surkeudet vahingossa ole tapahtuneet vaan kyvyttömän johdon sallimana: Snellman, Svinhuvud, Erkko, Kallio, Ryti, Mannerheim, Walden, Tanner, Koivisto, Aho, Lipponen, Ollila, Katainen, Niinistö, Marin.
Hyvät poikkeukset vähemmistönä: Sprengtporten, Armfelt, Paasikivi, Kekkonen, Väyrynen.