Voisitteko lähettää listan Kirjasuosikit kautta aikojen? Kuulin radiosta että semmoinen olisi saatavissa osoitteessa www.tampere.fi/kirjasto/sni/haku.html…

Kysytty

Hei!
Voisitteko lähettää listan Kirjasuosikit kautta aikojen?
Kuulin radiosta että semmoinen olisi saatavissa osoitteessa www.tampere.fi/kirjasto/sni/haku.html
Olisi tarkoitus hakea luettavaa hiihtolomalle.
Kiitos ja terv

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Www-osoite viittaa Suomen Nuorisokirjallisuuden Instituuttiin. Kysyimme asiaa sieltä ja tässä vastaus:

"En tiedä, tarkoittaako kysyjä juuri lasten- ja nuortenkirjoja, mutta koska tuossa on mainittu meidän eli Suomen Nuorisokirjallisuuden Instituutin hakukoneemme osoite, niin pengoin vähän arkistoja. Juuri tuon nimistä listaa meillä ei ehkä ole tehty, mutta löysin pikaisella etsimisellä kolmekin eri vaihtoehtoa Onnimanni-lehdestämme.

Onnimanni-lehdessä (Onnimanni 1, 2/2000) ilmestyi Tuula Korolaisen kaksiosainen artikkeli "Lasten ja nuorten superkirjat", jossa listataan maailman merkittävimpiä lasten- ja nuortenkirjoja.

Helsingin Sanomat ja SNI toteuttivat keväällä 2004 mielikirjakyselyn, josta Seija Haapakoski kirjoittaa Onnimannissa (3/2004): "Mestaritontusta Harry Potteriin: suosikkikirjat kantavat muistoja". Tässä on myös listattu kotimaisia ja käännettyjä suosikkikirjoja.

Myös Onnimannissa 2/2007 on listattu suomalaisten lasten- ja nuortenkirjojen bestsellerlistaa, myydyimpiä ja painetuimpia kautta aikojen (Kaisu Rättyä: "Seitsemän koiraveljestä tavoittaa Pikku-Marjan eläinkirjaa", Onnimanni 2/2007)

Toivottavasti joku näistä listoista auttaa asiaan!"