Kuinka paljon lastenkirjojen valinnassa kirjastoon kiinnitetään huomiota kirjojen kuvitukseen, minkälainen on hyvä kuvitus lastenkirjassa?

Kysytty

Kuinka paljon lastenkirjojen valinnassa kirjastoon kiinnitetään huomiota kirjojen kuvitukseen, minkälainen on hyvä kuvitus lastenkirjassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa on käytössä verkkopohjainen valintaohjelma, jossa kirjastonhoitajat eivät näe valitsemiaan kirjoja, tämä vaikeuttaa esim. kuvakirjojen valintaa.
Lastenkirjastotyön ammattilaiset tutustuvat aineistoon, ja seuraavat tarkasti kuvakirjojen tasoa käymällä esim. kirjakaupoissa ja seuraamalla lastenkirjallisuuden tutkimusta ja kehitystä.
Helsingin kaupunginkirjastossa toimii myös Lastenkirjastotyön ohjausryhmä jossa keskustellan aineistosta, sen lisäksi Milkakuu-työryhmässä käsitellään kuukausittain lastenkirjoja siten, että jokainen ryhmän jäsen tutustuu muutamaan kirjaan ja esittelee sen muille ryhmän jäsenille.

Kirjastot saavat myös palautetta asiakkailtaan joka huomioidaan valinnassa. Lastenkirjastotyössä eri sidosrymät, koulut ja päiväkodit toimivat myös valintakriteerien ohjaajana. Asiakkailla ja heidän toiveillaan on suuri merkitys kirjastojen valinnassa.