Otsikko
Missä lastenkirjoissa/ lehdissä/ kuunnelmissa/ videoissa käsitellään seksuaalikysymyksiä, lasten tekemistä ja syntymistä ja miehen ja naisen välistä suhdetta?

Kysytty

Missä lastenkirjoissa/ lehdissä/ kuunnelmissa/ videoissa
käsitellään seksuaalikysymyksiä, lasten tekemistä ja syntymistä
ja miehen ja naisen välistä suhdetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mene aineistotietokanta Plussaan (osoitteessa
http://www.libplussa.fi/). Valitse sieltä tarkennettu haku, ja kokeile erilaisia asiasanayhdistelmiä, esim. lastenkirjallisuus ja seksuaalisuus, lastenkirjallisuus ja sukupuolielämä, lastenkirjallisuus ja syntymä jne. Näillä löydät jo varmasti monia viitteitä. Lisäksi voit kokeilla jokaista asiasanaa yksin, mutta kohdistaa hakusi vain lastenosastolta löytyvään materiaaliin
(alimmasta pudostusvalikosta).

Jos haluat vieläkin kattavamman hakutuloksen, käy jossakin kirjaston toimipisteessä tutustumassa Yleiseen suomalaiseen asiasanastoon, josta saat lisää vihjeitä siitä, millaisilla hakusanoilla aiheeseesi liittyvää materiaalia
kannattaa etsiä. Samalla voit myös tutkia lehtiartikkeliviitteitä Aleksi-tietokannasta, vaikkapa samoilla asiasanoilla.

Oulun kaupunginkirjaston sivulla osoitteessa http://www.ouka.fi/kirjasto/lasynty.htm on luettelo syntymää käsittelevistä lastenkirjastoista. Tällaisia ovat esim. JANOSCH: Äiti, mistä lapset tulevat? O 1993 ja Thomas SVENSSON: Vallaton vauva valtaa vatsan. Kolibri 1995; sekä lapsille tarkoitetut tietokirjat Christopher MAYNARD: Mistä minut on tehty? Kuv. Kuo Kang Chen et al. O 1994 ja Lennart NILSSON: Syntyy uusi ihminen. 2. p. O 1995.