Voisitteko auttaa seuraavassa asiassa: Finlandia-äänilevyltä v:lta 1934 löytyy Emil Juho Kaupin säveltämä ja Pasi Jääskeläisen sanoittama laulelma "Mä…

Kysytty

Hei! Voisitteko auttaa seuraavassa asiassa: Finlandia-äänilevyltä v:lta 1934 löytyy Emil Juho Kaupin säveltämä ja Pasi Jääskeläisen sanoittama laulelma "Mä meripojast´iloisesta laulun tein". Minulla ei ole tätä levyä eikä taida enää olla soitintakaan näin vanhan savikiekon pyörittämiseen, mutta haluaisin tuon laulun nuotin. Tiedättekö, löytyisikö se jostain kirjoitettuna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen laulu löytyy nimellä ”Meripojan heili” ainakin teoksista ”Merimies merta rakastaa: merimieslauluja ja shantyja” (1983), ”Suuri kansanlaulukirja” (Warner/Chappell Music Finland, 1996), ”Suomalaisia kansanlauluja” (F-kustannus, 2004), ”Terveiset ulapalta: meren ja kesän lauluja” (Fazer Music, 1993) ja ”101 kitaralaulua” (9. painos; Musiikki Fazer, 1977). Kaikissa lienee myös nuotit kappaleeseen. Kieliasu saattaa olla hiukan korjailtua alkuperäiseen verrattuna, sillä ainakin ”mä” on korvattu sanalla ”minä”.

Laulun sanat löytyvät myös sähköisessä muodossa Wikiaineistosta osoitteesta http://fi.wikisource.org/wiki/Meripojan_heili. Koska Jääskeläisen ja Kaupin kuolemasta on kulunut jo yli 70 vuotta, laulu on tekijänoikeuslain suojan ulkopuolella. Tosin uudemmissa julkaisuissa on sävel saattaa olla sovitettu, mikä antaa myös sovittajalle tekijänoikeuden suojan.