Voisitko ehdottaa kymmenen klassikon sarjaa kirjakerhollemme tälle vuodelle. Haluaisimme ainakin osan luettuina cd.llä. Äänikirjoja taitaa olla aika niukasti?…

Kysytty

hei, voisitko ehdottaa kymmenen klassikon sarjaa kirjakerhollemme tälle vuodelle. Haluaisimme ainakin osan luettuina cd.llä. Äänikirjoja taitaa olla aika niukasti? Ajaessa saisi niin hyvin kuunneltua. Olemme 40-50 vuotiaita koulutettuja naisia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

CD-äänikirjoja on jo saatavilla ihan kohtalaisesti, vaikka tietysti painettuihin kirjoihin verrattuna niitä on varsin vähän. Uusi kirjallisuus on myös suhteellisesti vahvemmin edustettuna kuin vanhat klassikot. Ei ole myöskään aina selvää, mikä kirja oikeastaan on klassikko ja mikä ei, mutta vastaan sen perusteella, mitä kirjoja pidän itse klassikkoina.

Kymmentä klassikkoa on aika mahdoton valita tietämättä, millaisia kirjoja haluatte kirjakerhossanne lukea. Laitan siksi pidemmän listan kirjoista, jotta voitte katsoa niistä mieleisimpiä. Täytyy todeta, että klassikot ovat väkisinkin tekijöiltään aika miesvaltaisia. Olen rajannut pois varsinaisen lastenkirjallisuuden sekä kuunnelmat, jotka on vain sovitettu alkuperäisestä teoksesta.

Suomalaisia klassikoita

Aapeli: Siunattu hulluus
Leino, Eino: Eino Leino 1–3 (runovalikoima)
Leino, Eino: Eino Leinon toiverunot 1–2 (runovalikoima)
Leino, Eino: Hymyilevä Apollo (runovalikoima)
Leino, Eino: Kauneimpia runoja 1–6 (runovalikoima)
Leino, Eino: Kauneimpia runoja rakkaudesta (runovalikoima)
Leino, Eino: Legenda- ja myyttirunoja (runovalikoima)
Leino, Eino: Yksi on laulu ylitse muiden (runovalikoima)
Huovinen, Veikko: Hamsterit
Huovinen, Veikko: Havukka-ahon ajattelija
Kalevala
Kivi, Aleksis: Kootut runot
Kivi, Aleksis: Seitsemän veljestä
Linna, Väinö: Tuntematon sotilas
Linna, Väinö: Täällä Pohjantähden alla 1–3
Paasilinna, Arto: Jäniksen vuosi
Päätalo, Kalle: Ihmisiä telineillä
Runeberg, Johan Ludvig: Vänrikki Stålin tarinat
Tarinasta toiseen: kotimaisten klassikkojen kertomuksia (novellikokoelma)
Waltari, Mika: Komisario Palmun erehdys
Waltari, Mika: Mikael Hakim
Waltari, Mika: Mikael Karvajalka
Waltari, Mika: Sinuhe egyptiläinen 1–2

Ulkomaalaisia klassikoita

Austen, Jane: Neito vanhassa linnassa
Bulgakov, Mihail: Saatana saapuu Moskovaan
Christie, Agatha: Idän pikajunan arvoitus
Defoe, Daniel: Robinson Crusoe
Doyle, Arthur Conan: Baskervillen koira
Doyle, Arthur Conan: Sherlock Holmesin seikkailut 1–2
Hemingway, Ernest: Vanhus ja meri
Poe, Edgar Allan: Kauhutarinoita (novellikokoelma)
Shelley, Mary: Frankenstein
Steinbeck, John: Hiiriä ja ihmisiä
Stevenson, Robert Louis: Aarresaari
Tolkien, J. R. R.: Taru sormusten herrasta 1–3
Verne, Jules: Sukelluslaivalla maapallon ympäri

Klassikoita on ilmestynyt vielä lisää kasettiäänikirjoina, mutta niiden saatavuus ja kunto voivat olla heikkoja, eikä kaikilla varmaan ole enää kasettisoitintakaan.

Jos haluatte myös ehdotuksia vain painettuina kirjoina ilmestyneistä klassikoista, tässä alla tulee vielä jonkin verran ideoita. Klassikoita voisi listata varmasti vielä paljon enemmän, ja varmasti jollakulla muulla olisi erilainen lista.

Suomalaisia klassikoita

Aho, Juhani: Papin rouva
Canth, Minna: Anna Liisa
Canth, Minna: Työmiehen vaimo
Jotuni, Maria: Kun on tunteet
Järnefelt, Arvid: Isänmaa
Kallas, Aino: Sudenmorsian
Kivi, Aleksis: Nummisuutarit
Lehtonen, Joel: Putkinotko
Meri, Veijo: Manillaköysi
Pekkanen, Toivo: Tehtaan varjossa
Runeberg, Fredrika: Rouva Katarina Boije ja hänen tyttärensä
Salama, Hannu: Juhannustanssit
Sillanpää, F. E.: Hurskas kurjuus
Södergran, Edith: Runoja
Topelius, Z.: Välskärin kertomuksia

Ulkomaalaisia klassikoita

Austen, Jane: Ylpeys ja ennakkoluulo
Brontë, Charlotte: Kotiopettajattaren romaani
Cervantes Saavedra, Miguel de: Don Quijote
Dostojevski, Fjodor: Rikos ja rangaistus
Flaubert, Gustave: Rouva Bovary
Goethe, Johann Wolfgang von: Nuoren Wertherin kärsimykset
Hugo, Victor: Kurjat
Ibsen, Henrik: Nukkekoti
Lagerlöf, Selma: Gösta Berlingin taru
Shakespeare, William: Hamlet
Shakespeare, William: Romeo ja Julia
Tolstoi, Leo: Anna Karenina
Woolf, Virginia: Mrs. Dalloway
Zola, Émile: Nana