Otsikko
Voinko käyttää yhdistyksen nettisivuilla Hiljaisesta Kansasta (Reijo Kelan Tilataideteos Suomussalmella) ottamaani valokuvaa. Tuleeko siinä mikään…

Kysytty

Voinko käyttää yhdistyksen nettisivuilla Hiljaisesta Kansasta (Reijo Kelan Tilataideteos Suomussalmella) ottamaani valokuvaa. Tuleeko siinä mikään tekijänoikeus juttu vastaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain 25 § koskee taideteosten käyttämistä. Sen mukaan ”[j]ulkistetuista taideteoksista saa ottaa tekstiin liittyviä kuvia [– –] arvostelevaan tai tieteelliseen esitykseen”. 25 a § säätää vielä, että teoksen kuvaaminen on sallittua, ”jos teos on pysyvästi sijoitettu julkiselle paikalle tai sen välittömään läheisyyteen”. Epäilemättä teos Hiljainen kansa täyttää tuon ehdon. Lisärajoituksena määrätään, että ”[j]os taideteos on kuvan pääaihe, kuvaa ei saa käyttää ansiotarkoituksessa”. Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan Finlex-tietokannasta osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.

Tekijänoikeuslain soveltamisesta lausuntoja antava tekijänoikeusneuvosto on tulkinnut kyseisiä kohtia esimerkiksi osoitteesta http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoi… löytyvässä lausunnossaan. Siinä hautamuistomerkkien kuvien käyttäminen kirjassa vaati muistomerkin tekijän lupaa, mutta neuvosto totesi, että käyttö olisi ollut sallittua ei-kaupallisissa tarkoituksissa. Sellaista olisi varmasti esimerkiksi kuvan julkaiseminen yhdistyksen kotisivuilla. Tekijänoikeusneuvosto ei anna sitovia lausuntoja, mutta se on asiantuntijaelin, jonka lausunnot tuomioistuimetkin saattavat huomioida päätöksissään.