Voinko jo saada kirjastokortin vaikka täytän vasta kagden kuukauden päästä 15? Onko se jo sallittua?

Kysytty

Voinko jo saada kirjastokortin vaikka täytän vasta kagden kuukauden päästä 15? Onko se jo sallittua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa kirjastokortin saa myös alle 15-vuotias, mutta silloin tarvitaan korttiin takaajaksi yksi täysi-ikäinen vastuuhenkilö. Takaaja vastaa kortilla lainatusta aineistosta. Helpointa kortti on tehdä alle 15-vuotiaalle, jos takaajaksi aikova on itse mukana, mutta kirjastosta voi pyytää myös kaavakkeen, jonka täyttämällä takaaja voi antaa luvan hankkia kirjastokortin. Mukaan kannattaa varata alle 15-vuotiaan Kela-kortti tai muu henkilöllisyystodistus.

15 vuotta täyttänyt ei sen sijaan tarvitse takaajaa vaan vastaa itse lainaamistaan kirjoista, levyistä ja muusta materiaalista. Kahden kuukauden päästä pystyt siis hankkimaan itse kirjastokortin, kunhan otat henkilöllisyystodistuksen mukaan kirjastoon. Kun täytät 15 vuotta, kirjastokortti täytyy joka tapauksessa päivittää ja poistaa takaaja.

Lisää tietoja Helsingin kaupunginkirjaston kirjastokortista löytyy osoitteesta http://www.lib.hel.fi/fi-FI/kirjastokortti/.