Voiko Yliopiston Apteekkia olla muualla kuin yliopistokaupungissa? Näyttää siltä, että tällä hetkellä kaikki Yliopiston Apteekit sijaitsevat…

Kysytty

Voiko Yliopiston Apteekkia olla muualla kuin yliopistokaupungissa? Näyttää siltä, että tällä hetkellä kaikki Yliopiston Apteekit sijaitsevat yliopistokaupungissa. Onko tämä vain sattumaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä Yliopiston Apteekin vastaus:

Yliopiston Apteekki on vuonna 1755 perustettu, Helsingin yliopiston omistama apteekki. Ensimmäinen Yliopiston Apteekki toimi Turun akatemian alaisuudessa.

Turun palon jälkeen Akatemia muutti Helsinkiin vuonna 1828. Yliopiston Apteekin sivuapteekit perustettiin 1950-luvulla alun perin lääkevarastoiksi eri puolille Suomea.

Nykyään Yliopiston Apteekki toimii 12 paikkakunnalla Suomessa. Kaikki Yliopiston Apteekin toimipisteet eivät sijaitse yliopistopaikkakunnilla, vaan apteekin nimi tulee omistajan, Helsingin Yliopiston, mukaan.