Onko Yliopiston Apteekki -nimisellä yrityksellä mitään muuta tekemistä yliopistojen kanssa, kuin nimi?

Kysytty

Onko Yliopiston Apteekki -nimisellä yrityksellä mitään muuta tekemistä yliopistojen kanssa, kuin nimi?

Vastaus

Vastattu

Yliopiston apteekki perustettiin Turun akatemian alaiseksi laitokseksi vuonna 1755 Uppsalan yliopistosta omaksutun mallin mukaisesti. Akatemia luovutti apteekinpito-oikeuden kenelle halusi ja salli apteekin käyttää nimeään "kylttinä" ja soi sille suojeluksensa. Apteekkari kuului akatemian oman lainkäytön alaisuuteen ja häntä koskevat oikeudelliset kysymykset selvitettiin konsistorissa, mikä tällöin vastasi alinta oikeusastetta. Hänen toiminnastaan voitiin valittaa konsistorille, jolla oli oikeus esittää hänelle vaatimuksia – jopa erottaa hänet. Käytännössä apteekki oli kuitenkin apteekkarin oma liikeyritys, josta hän oli yksin taloudellisessa vastuussa; se oli täysin akatemian talouden ulkopuolella.

Varsinaista "yliopistollisuutta" apteekin toiminnassa edusti sille säädetty  – Ruotsista omaksuttu –  rasitus: apteekkarin oli sallittava lääketieteen opiskelijoiden päästä näkemään kemiallisia kokeita apteekissa.

Vuoden 1827 Turun palon jälkeen akatemia ja sille kuuluvat laitokset  – apteekki mukaanluettuna –  muuttivat Helsinkiin. 1950 Helsingin yliopisto otti apteekin välittömään hoitoonsa ja ryhtyi itse harjoittamaan apteekkiliikettä. Nykyisin Yliopiston apteekin koko tuotto menee Helsingin yliopistolle. Varoilla rahoitetaan tuhansien tutkijoiden ja opiskelijoiden työtä. Yliopiston apteekki toimii myös joka vuosi kymmenien farmasian opiskelijoiden työharjoittelupaikkana.

Lähteet:
Matti J. Castrén, Yliopiston apteekki 1755–1955
Tiesitkö tämän Yliopiston Apteekista | Yliopiston Apteekki

4 ääntä

Kommentit

Keski-Suomen matkalla osuin lukemaan sikäläisen sanomalehden yleisönosastolta kirjoitusta, jossa paheksuttiin sitä että Jyväskylässä sijaitseva "Yliopiston apteekki" ei tuotakaan hyötyä lähimmälle yliopistolle, vaan aivan toisaalle. Asiakkaat voivat luulla tukevansa oman paikkakunnan korkeakoulua.