Voiko puheenjohtaja ehdottaa toiminnantarkastajaa?

Kysytty

Voiko yhdistyksen puheenjohtaja (ei kokouksen puheenjohtaja) ehdottaa henkilöitä yhdistyksen vuosikokouksessa, kun valitaan toiminnantarkastajia? Käsittääkseni ei voi äänestää mutta voiko esittää?

Vastaus

Vastattu

Emme ole juridiikan asiantuntijoita, joten emme pysty antamaan päteviä lausuntoja yhdistyslain tulkitsemisesta. Tämä vastaus on laadittu vain maallikkotietämyksen perusteella, joten tätä ei kannata pitää mitenkään varmana laintulkintana.

Yhdistyslain 26 §:ssä sanotaan näin: ”Hallituksen jäsen tai muu, jolle on uskottu yhdistyksen hallintoon kuuluva tehtävä, ei saa äänestää päätettäessä tilintarkastajan tai toiminnantarkastajan valitsemisesta tai erottamisesta, tilinpäätöksen vahvistamisesta taikka vastuuvapauden myöntämisestä, kun asia koskee hallintoa, josta hän on vastuussa.” Minun nähdäkseni laissa ei rajoiteta toiminnantarkastajan ehdottamista, eikä osoitteesta https://issuu.com/soste/docs/hh-opas_nettiin Yhdistysten hyvä hallintotapa -suositusohjeessakaan asiaan oteta kantaa. Sillä perusteella siis näkisin, että yhdistyksen puheenjohtaja voi ehdottaa muttei osallistua ehdotusta koskevaan äänestykseen.

Käytännössä kai usein yhdistyksen hallitus on miettinyt etukäteen henkilön, joka suostuisi toiminnantarkastajaksi, koska muuten saattaa käydä niin, ettei siihen toimeen halukasta löydy noin vain yhdistyksen jäsenkokouksessa. Minun yhdistyskokemukseni mukaan toiminnantarkastajan tehtävään ei ole yleensä suurempaa tunkua. Tietysti jos yhdistyksessä on vahvoja ristiriitoja tai talousepäselvyyksiä, saattaa toiminnantarkastajan valitsemisestakin syntyä vääntöä.

2 ääntä

Kommentit

Toiminnantarkastajan vastuulla on huolehtia hallituksen ja isännöitsijän noudattavan hyvää hallintotapaa ja sekä valvoa, että esim. asunto-osakeyhtiölakia noudatetaan. Siten onkin käsittämätöntä, että hallitus voisi esittää omaa "hyvää veljeään" valvomaan heidän toimintaansa. Jos ei muuta löydy, on parempi olla ilman ja asukkaiden vain hyväksyä jopa yhdenvertaisuus pykälän rikkominen(lienee yleisin mafiahallitusten rikkoma pykälä).