Mitä sääntöjä yhdistyksen perustamiin työryhmiin liittyy? Jos yhdistyksen hallitus on valinnut joukostaan työryhmän vetäjän, joka valitsee jäsenhakemusten…

Kysytty

Mitä sääntöjä yhdistyksen perustamiin työryhmiin liittyy?
Jos yhdistyksen hallitus on valinnut joukostaan työryhmän vetäjän, joka valitsee jäsenhakemusten perusteella työryhmän muut jäsenet, kuinka kauan tämä työryhmä voi toimia ilman, että kokoonpanoa tulee miettiä uudelleen? Jos työryhmään hakenut jäsen ei päässyt mukaan, koska työryhmän vetäjä ei pitänyt hänestä, onko hänen vain tyydyttävä siihen, ettei hänellä ole mahdollisuutta päästä työryhmän toimintaan mukaan niin kauan, kun työryhmän vetäjä on ohjaksissa, sillä vetäjän ja työryhmän pestillä ei käytännössä ole aikarajaa.

Entä jos jäsen haluaisi muuten osallistua työryhmän toimintaan kuulemalla suunnitelmista ja esittämällä näkemyksensä niihin, mutta työryhmä ei jaa projektin etenemisestä informaatiota kuin vasta muutamaa viikkoa ennen vuosikokousta valmiin toimintasuunnitelman, jolloin mahdollisuudeksi vaikuttaa jää vain äänestää kerran vuodessa kyllä tai ei projektin etenemiselle.

Vastaus

Vastattu

Yhdistyksen säännöt ja yhdistyslaki ohjaavat yhdistyksen toimintaa. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu ei pysty antamaan päteviä lausuntoja yhdistyslain tulkitsemisesta, joten tämä vastaus on laadittu vain maallikkotietämyksen perusteella.

Yhdistysten hyvä hallintotapa -suositus ohjeistaa, että yhdistyksen jäsenellä on äänioikeus kokouksessa sekä oikeus tehdä aloitteita ja ehdotuksia yhdistyksen kokouksessa. Tätä kautta hänellä voisi olla mahdollisuus vaikuttaa myös yksittäisen työryhmän toimintaan ja kokoonpanoon.