Otsikko
Voiko transmies harrastaa seksiä?

Kysytty

Voiko transmies harrastaa seksiä (joissakin keskustelupalstoilla sanottin että EI VOI ja joissa sanoittiin että voi)

Vastaus

Vastattu

Transmiehet voivat harrastaa ja harrastavatkin seksiä siinä missä kuka tahansa muukin. Transsukupuolisten ihmisten seksuaalisuutta saattaa joskus rajoittaa esimerkiksi kehodysforia, eli vierauden tunne tai inho omaa kehoa kohtaan.

Kommunikaatio partnerin kanssa on aina oleellinen osa seksiä. Transihmisillä kommunikaatio on tärkeää myös siksi, että kumppanin on tärkeää tietää, kuinka transhenkilön kehoa tulee koskea ja mitä sanoja siitä halutaan käytettävän. Hormonit ja kirurgiset toimenpiteet saattavat paitsi muuttaa käsitystä omasta kehosta ja erogeenisista alueista myös vaikuttaa seksuaaliseen haluun.

Joillekin transmiehille tehdään genitaalikirurgisia toimenpiteitä. Tällöin yleensä ensin poistetaan kohtu ja munasarjat, minkä jälkeen henkilölle rakennetaan tämän omasta kudoksesta penistä muistuttava neofallos sekä kivespussit. Nykyteknologia on mahdollistanut sen, että myös neopeniksellä voi saada erektion.

Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus on julkaissut hyvän oppaan nimeltä Seksi ja trans

Tällä Ylen jutussa käsitellään transihmisten seksuaalista mielihyvää ja kirurgisia toimenpiteitä. Tarkempaa tietoa genitaalikirurgiasta löytyy mm. tästä Duodecimin jutusta