Media kirjoittaa paljon sukupuolenvaihtamiseen liittyvistä hoidoista ja maallikon on vaikea pysyä perässä. Ongelma on, että media ei tarjoa tilastotietoa ja…

Kysytty

Media kirjoittaa paljon sukupuolenvaihtamiseen liittyvistä hoidoista ja maallikon on vaikea pysyä perässä. Ongelma on, että media ei tarjoa tilastotietoa ja luotettavia lähteitä ei ole saatavilla. Siksi käännyn puoleenne.

1. Mitkä terveydenhuollon yksiköt antavat kirurgisia sukupuolenvaihdoshoitoja?
2. Kuinka monta kirurgista sukupuolenvaihdosoperaatiota näissä yksiköissä on toteutettu? Tarvitsisin pidempiaikaisen katsauksen, mielellään yli kymmenen vuoden ajalta. Myös arvioitu kokonaismäärä kymmenen vuoden ajalta riittää tarvittaessa.
3. Kuinka moni sukupuoltaan vaihtanut "katuu" päätöstä, eli hakeutuu uudelleen hoitoihin pyrkiäkseen takaisin biologiseen sukupuoleensa?
4. Kuinka suuri kustannus yhteiskunnalle/hyvinvointialueelle muodostuu yhden potilaan sukupuolenvaihdoksesta? Operaatioiden hintoja esim. pallolaajennusten osalta on saatavissa, joten voisi olettaa, että sukupuolen vaihtamista koskevat kustannukset ovat myös tiedossa.
5. Kuinka suuri joukko ihmisiä odottaa hoitoa sukupuolen vaihtamista (tai mahdollista vaihtamista) varten?

Kiitos paljon, että tarjoatte luotettavaa tietoa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoja näyttäisi olevan vaikeasti saatavissa eli tutkimustietoa ei taida ylipäänsä olla kovin laajasti. Mutta tässä kuitenkin joitain tuloksia.

1. "Transsukupuolisuuden tutkimus ja hoito on keskitetty 2 yliopistollisen sairaalan yksikköön: Helsingin yliopistolliseen sairaalaan (HUS) ja Tampereen yliopistolliseen sairaalaan (TAYS)."
Kela. Sairaanhoitokorvaus sukupuolen korjausleikkauksista.

2. Suoria määriä sukupuolenkorjauskirurgiassa olleista ei löytynyt, mutta tutkimuksiin hakeutuneiden määrä on ollut merkittävässä kasvussa:"Vuosina 2003–2007 tutkimusjaksolle hakeutui vuosittain noin 20 täysi-ikäistä potilasta, mutta sen jälkeen lukumäärä on ollut nousussa. Viime vuosina uusien potilaiden lähetteitä on tullut 200–300. Vuonna 2018 lähetteitä oli jo 400."
Yle. Mieheksi ja taikaisin.

3. "Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan vain 2,2 prosenttia on katunut sukupuolenkorjausta. Arvio perustuu niiden määrään, jotka hakivat juridisen sukupuolensa palautusta takaisin alkuperäiseksi. Lisäksi osa jätti prosessin kesken. Tutkimus ulottui 1970-luvulta vuoteen 2010."
Yle. Mieheksi ja taikaisin.

4. Suoraa hintaa ei missään sanottu auki. Ehkä jotain suuntaa antaa Sofia Immosen kertoma hinta Seiskassa Thaimaassa tehdylle sukupuolenkorjausleikkaukselle vuonna 2019:"Sofian leikkaukselle kertyi hintaa hieman yli 10 000 euroa ja matkakustannukset päälle." Hoitopolku Suomessa käsittää toki paljon muutakin kuin mahdollisen leikkauksen.
Seiska. Näin Sofia Immosen yli 10 000 euron sukupuolenkorjausleikkaus sujui.
Trasek. Sukupuolenkorjaus.

5. Ks. kohta 2.

Duodecim. Transsukupuolisten sukuelinkirurgia.
Lääkärilehti. Sukupuolenkorjauksen katuminen, pettymys ja takaisinkorjautumisen mahdollisuudet.