Tarvitsemme pikaisesti tietoa psykiatrisen potilaan hoitopolusta. Hoitopolku- termistä emme löytäneet englanninkielistä vastinetta. Tarvitsisimme siis muutaman…

Kysytty

Hei!

Tarvitsemme pikaisesti tietoa psykiatrisen potilaan hoitopolusta. Hoitopolku- termistä emme löytäneet englanninkielistä vastinetta. Tarvitsisimme siis muutaman kansainvälisen tutkimuksen aiheesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveystieteiden keskuskirjaston Medic-tietokannan mukaan hoitopolkujen tai hoitoketjujen englanninkielinen vastine on critical pathways. Myös termejä care pathways tai care path käytetään. Tietokannan kautta voi hakea myös suomenkielisillä termeillä ja valita kieleksi englannin, jolloin tulokset ovat englanninkielisiä.

Uusimpia tutkimuksia tämän haun kautta ovat mm. nämä:

- Personal liberty in psychiatric care : towards service user involvement / Lauri Kuosmanen (väitöskirja, Turun yliopisto, 2009)
- Acceptance and use of information technology among nurses in psychiatric hospitals / Marita Koivunen (väitöskirja, Turun yliopisto, 2009)
- Juvenile neuronal ceroid lipofuscinosis; psychiatric symptoms, GAD-autoantibodies, and response to medication / Maria Talling (väitöskirja, Helsingin yliopisto, 2009)

Medicin kautta monet tutkimukset ovat kokoteksteinä verkon kautta luettavissa. Osassa tutkimuksista ilmeisesti hoitopolut ovat vain osa työstä, eivät aiheena sinänsä. Kannattaa käydä tuloksia läpi, ja etsiä itselleen sopivimmat. Medic-tietokantaa voi käyttää Helsingin kaupunginkirjaston asiakastietokoneilta, lisätietoa täältä:
http://www.lib.hel.fi/page/AD981316-71B5-450F-8CEA-09B6CE058FC5.aspx