Otsikko
Voiko toinen henkilö noutaa ja lainata minulle varatut aineistot puolestani, jos annan hänelle kirjastokorttini? Tarvitaanko valtakirja mukaan lisäksi?

Kysytty

Hei, voiko toinen henkilö noutaa ja lainata minulle varatut aineistot puolestani, jos annan hänelle kirjastokorttini? Tarvitaanko valtakirja mukaan lisäksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastokortti on henkilökohtainen, joten sillä saa periaatteessa lainata vain kortin omistaja. Omistaja voi antaa kuitenkin toiselle henkilölle valtakirjan, jolla voi varaukset lainata. Valtakirjasta täytyy käydä ilmi, kenelle lupa on annettu ja mihin asiaan siinä annetaan lupa.

Helpoimmin lainaaminen onnistuu siten, että varausten noutaja lainaa varaukset omalle kortilleen. Se ei kuitenkaan onnistu lainausautomaatilla vaan ainoastaan asiakaspalvelutiskillä. Silloin ei tarvita valtakirjaa.

Osoitteesta http://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa/Kirjastokortti_j… löytyy lisää tietoa Helmet-kirjastokortista, joskaan valtakirjakäytännöistä siellä ei mainita.