Voiko tiedonhakuun pyytää apua informaatikoilta?

Kysytty

Voiko tiedonhakuun pyytää apua informaatikoilta? Esimerkiksi jos sosiaalityöntekijä tarvitsee tietoa kunniaväkivallasta, niin voiko hän tehdä tiedonhakupyynnön informaatikolle? Ja jos voi, niin onko se maksullista vai maksutonta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastonhoitajalta tai informaatikolta voi aina pyytää apua tiedonhakuun ihan kirjastokäynnillä, sitä tehdään päivittäin, mitään lomakkeita ei tarvitse täyttää. Neuvonnassa etsitään tietoa asiakkaan kanssa ja riippuen kysymyksestä opastetaan asiakasta mahdollisesti eteen päin. Tietopalvelu ei ole maksullista yleisissä kirjastoissa.

Kysy kirjastonhoitajalta on verkossa tapahtuvaa tietopalvelua.

Esimerkkinä mainitsemastasi aiheesta löytyy kirjallisuutta yleisistä kirjastoista. Laitan tähän muutaman esimerkin sosiaalityöntekijälle soveltuvista kirjoista ja verkossa olevasta julkaisusta:

Ala-Lipasti, Raija: Kunniaväkivalta (2009)

Kunnia konfliktina: näkökulmia ilmiön tunnistamiseen ja ennaltaehkäisyyn: Amoral-hankkeen loppujulkaisu (2009)

Kunniakäsitykset-ja-väkivalta_B5_netti-002.pdf (ihmisoikeusliitto.fi