Voiko suomalaiseen kirjastoon (Espooseen tai Helsinkiin) tilata Isosta-Britanniasta englanninkielisen nuortenkirjan, joka on ilmestynyt vuonna 1999?…

Kysytty

Hei!
Voiko suomalaiseen kirjastoon (Espooseen tai Helsinkiin) tilata Isosta-Britanniasta englanninkielisen nuortenkirjan, joka on ilmestynyt vuonna 1999? Tarvitsisin tutkimuksessani juuri tuota vuonna 1999 ilmestynyttä alkuteosta (tiedän sen ISBN-koodinkin). Mitä kirjan tilaaminen kirjastoon maksaa, onko tilaaminen ulkomailta ylipäätään mahdollista ja kauanko kirjan saaminen kestäisi?
Kiitokset vastauksesta jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaukopalvelusta vastattiin kysymykseesi näin:
Helsingin kaupunginkirjasto tilaa kyllä kaukolainoja myös Englannista. Britanniassa kaukopalvelu on täysin keskitetty ja kaikki tilaukset osoitetaan British Libraryn kaukopalveluyksikköön. Sen hankintapolitiikka painottuu sellaisiin teoksiin, joilla on merkitystä tieteellisen tutkimuksen kannalta, joten kaunokirjallisuutta ja etenkin nuorten kirjoja on siellä vain rajatusti. Jos kirja on julkaistu Britanniassa, Br. Libraryn paikannuspalvelu ohjaa tilauksen eteenpäin sellaiseen kirjastoon, joka mahdollisesti voi toimittaa kaukolainan. Mutta nämäkin kaukopalvelukirjastot toimivat yleensä yliopistokirjastoina ja kokoelmat muodostuvat yliopistojen tarpeiden mukaan.

Voit tehdä kaukolainapyynnön netissä, http://www.lib.hel.fi/fi-FI/kaukopalvelu/
niin voimme vastata kysymykseesi tarkemmin.

Kaukolaina Englannista maksaa 25 e, ja jos Br. Libraryn paikannuspalvelu on välittänyt tilauksen eteenpäin johonkin muuhun kirjastoon, tulee hintaa lisää 8 e.
Jos kirjan saisi jostakin nettikirjakaupasta niin se luultavasti tulisi halvemmaksi kuin kaukolaina.