Otsikko
Voiko perunkirjoitusta hoitaa tuomarina/asianajana toimiva sukulainen?

Kysytty

voiko perunkirjoitusta hoitaa tuomarina/asianajana toimiva sukulainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Aarnio-Kangas-Puronen: Perunkirjoitusopas. Helsinki,2000.

s.88
"Perunkirjoitusvelvollisen on valittava perunkirjoitusta varten kaksi uskottua miestä. Heille ei ole laissa asetettu erityisiä sukupuoli- tai pätevyysvaatimuksia. Yleisenä edellytyksenä uskotuilta miehiltä vaaditaan täysivaltaisuuta ja rajoittamatonta oikeustoimikelpoisuuta. Erityisenä edellytyksenä tehtävään voidan pitää kykyä arvioida varallisuutta objektiivisesti."

s. 88-89 todetaan
"Esteettömiksi henkilöiksi tulisi valita vain esteettömiä henkilöitä, vaikka laki ei sitä nimenomaisesti vaadikaan. Se on osakkaiden oman edun mukaista, koska kukaan ei voi jälkeenpäin vedota siihen, että perukirja on jääviyden vuoksi epäluotettava."