Otsikko
En mene perunkirjoitukseen ja siksi pitää laatia valtakirja. Voinko laatia sen itse vai onko siihen valmis malli ja tarvitseeko siihen todistajien nimiä?

Kysytty

En mene perunkirjoitukseen ja siksi pitää laatia valtakirja. Voinko laatia sen itse vai onko siihen valmis malli ja tarvitseeko siihen todistajien nimiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Avoin asianajovaltakirja esim. perunkirjoitustilaisuuteen on yksinkertainen asiakirja jonka voi laatia itse, jopa käsin kirjoittamalla.
"Avoin asianajovaltakirja" -otsikoinnin lisäksi siinä on valtuutuksen antajan allekirjoitus, nimenselvennys sekä valtuutuksen antamispaikka ja -aika.
(Kodin lakitieto I, s. 148, WSOY, 1999). Todistajia ei välttämättä tarvita.

Tilanteen mukaan voidaan laatia myös yksilöity valtakirja.
Lisätietoja löytyy helposti. Esim. Turun kaupunginkirjaston käsikirjastossa (2.krs.) on luokassa 33.03 erilaisia asiakirjakaavoja sisältäviä teoksia.